artikel

Acht trends over online hotelboekingen

Hotel

De macht van de boekingssites is enorm en de afkeer vanuit de hotellerie hiertegen neemt toe. Feit is dat hotels niet om de online travel agencies heen kunnen. Op de Horecava vroegen we experts naar hun verwachtingen voor dit jaar op dit gebied. De trends van online boeken op een rij.

Acht trends over online hotelboekingen
Acht trends over online hotelboekingen
  1. Boeken via vergelijkingssites

    Het aantal boekingen via vergelijkingssites neemt toe. De vergelijkingsreuzen als TripAdvisor en Trivago vormen steeds vaker het vertrekpunt voor de consument bij de zoektocht naar een geschikte kamer. Het nieuwe businessmodel van deze sites is om de consument door te verwijzen naar de boekingssites in ruil voor geld, pay per click. Vincent Goemaere van Stardekk ziet dit jaar een belangrijke rol weggelegd voor vergelijkingssites bij het boeken van kamers. ‘Aan de hand van reviews toont TripAdvisor de prijzen. TripAdvisor blijft de absolute nummer één. Consumenten kunnen alles op deze site vinden’, stelt Goemaere. Edwin Leenheer van ITS RezExchange onderschrijft de toenemende populariteit van de vergelijkingssites. ‘Vergelijkingssites gaan rechtstreeks met hotels praten. Voor hotels is het belangrijk dat de kosten om op een vergelijkingssites te staan niet hoger mogen zijn dan de kosten van een Bookings.com’, aldus Leenheer.

  2. Toename mobiel boeken

    Boeken met een app via een tablet of mobiele telefoon neemt in 2014 verder toe. Marie-Louise Kemps van het Duitse HRS stelt dat momenteel tussen de 10 en 15 procent van de boekingen via mobiel gaan. ‘Sta er niet raar van te kijken dat dit eind van het jaar opgelopen is tot 25 procent’, aldus Kemps. Volgens Goemaere is mobiel ideaal voor lastminute boekingen. ‘De trend is dat 24 uur voor aankomst een hotel in een straal van 10 kilometer wordt geboekt. Dit zegt dat mensen op het laatste moment, vaak via een mobiele applicatie, een kamer in de directe omgeving zoeken en boeken’, aldus Goemaere. Een eigen app om te boeken is volgens Goemaere daarbij van groot belang. ‘Een eigen app voorkomt het afdragen van commissie’.

  3. Veilingsite is modegrill
    Het is leuk om te proberen, maar de verwachting is dat veilingsites minder populair worden dit jaar, stelt Kemps van HRS. ‘Het is veel commissie voor weinig omzet’. Volgens Kemps is het prima om in te zetten bij het vullen van gaten, of bij een evenement zoals een theatervoorstelling. ‘Een theatervoorstelling wordt sowieso gehouden, maar een hotelkamer kan best een nachtje leeg blijven’.

  4. Google Hotel Finder kruipt omhoog

    Langzaam maar zeker wordt Google Hotel Finder steeds vaker genoemd als belangrijke speler in de markt van webboekingen. Goemaere van Stardekk: ‘Ze gaan er meer werk van maken. Vergeet niet dat veel mensen hun zoektocht beginnen op Google. Wanneer ze dan direct de reviews en prijzen van Google Hotel Finder vinden, dan is de kans groot dat zoekers sneller hier gaan boeken’.

  5. Baas over laagste prijs

    Rate parity. Onlangs besliste in Duitsland een rechter dat een grote boekingssite niet meer contractueel mag vastleggen dat het de laagste prijsgarantie eist. Volgens Vincent Goemaere van Stardekk zou deze uitspraak in Duitsland wel eens voor een grote discussie in Nederland kunnen gaan zorgen. ‘Iedereen wordt kwader en kwader. Ik verwacht dat KHN hiermee aan de slag gaat in het belang van de hotelier. In 2014 gaan we meer nadenken over hoe we om moeten gaan met commissiedruk en de eisen van de grote boekingssites’, aldus Goemaere. Ook Edwin Leenheer van ITS RezExchange  ziet dat de eis van het aanbieden van de laagste prijs door boekingsites niet langer meer wenselijk is. ‘Hoteliers yielden meer op kostenniveau om kanalen die meer commissie rekenen uit te kunnen sluiten’, aldus Leenheer.

  6. Slim Yield Management

    Het gaat nog niet hard, maar volgens Goemaere komt er meer intelligentie in yield managementsystemen. Nu wordt de kamerprijs vaak bepaald op basis van historie, de behaalde prijzen de afgelopen jaren. ‘Maar’, zegt Goemaere, ‘er komen systemen waar meer lokale parameters in worden verwerkt. In grote steden als Amsterdam gebeurt dit al, bijvoorbeeld via PriceMatch. Het gaat hierbij om geadviseerde prijzen, waarbij de hotelier het laatste woord heeft om wel of niet te kiezen voor deze automatisch samengestelde adviesprijs’.

  7. Eigen site wordt belangrijker

    Er komt een sterkere koppeling tussen het property management systeem (pms) van een hotel en haar eigen website, voorspelt Nicole Wentholt van Freetime. ‘De eigen site wordt voor hoteliers steeds belangrijker. Ze gaan deze site meer promoten en moeten zorgen dat de SEO op orde is. Ik verwacht dat hotels dit jaar actief bezig gaan met hun eigen site, om zo meer eigen boekingen te realiseren. Meer dan vorig jaar’, aldus Wentholt.

  8. Strijd tussen boekingskanalen wordt harder

    ‘De boekingskanalen vechter elkaar de tent uit’, stelt Leenheer. Leenheer wijst op een recente zaak waarbij Bookings.com als winnaar uit de bus kwam bij het vermelden van de eindprijs. De ene boekingssite meldde wel de toeristenbelasting, de andere niet. ‘Bookings.com is een zaak gestart om een gelijk speelveld te creëren. Dat geeft aan hoe ze elkaar zien’. Leenheer denkt dat de strijd tussen de boekingskanalen dit jaar feller wordt.

Neem deel aan de discussie: Hoe kom je eenvoudiger onder de macht van de grote boekingskanalen uit? op Misset Horeca Connect!