artikel

Tips tegen fraude in de hotellerie

Hotel

Hoe groot de schadepost van hotels is als gevolg van fraude door personeel of gasten is niet bekend. Feit is dat ieder hotel er mee te maken heeft. Groot of klein, vijfsterren of driesterren. Fraude-expert Richard Franken van Hoffmann Bedrijfsrecherche geeft tips om fraude te voorkomen en correct af te handelen.

Tips tegen fraude in de hotellerie
Tips tegen fraude in de hotellerie

De fraude in de hotellerie in Nederland liep in het begin van de recessie behoorlijk op. Nu lijkt het weer wat af te nemen,’ zegt Richard Franken, directeur van Hoffmann Bedrijfsrecherche. Naar eigen zeggen het grootste onderzoeksbureau van West-Europa. Een exact fraudebedrag kan hij echter niet noemen. ‘Wij worden niet ingeschakeld voor fraudes van een paar honderd euro. Alleen bij de grotere zaken vragen ze onze hulp.’ Zijn adviezen om fraude door gasten en personeel tegen te gaan:

Gasten

* Zorg dat je weet wie er binnen is. Zorg dat je van alle gasten gegevens hebt. Vraag gasten ook om twee id-documenten. Een paspoort en een rijbewijs en leg ze naast elkaar.
* Vraag om een creditcard en een borg via die creditcard. Klopt de naam op de kaart met de naam op de id-documenten? Klopt de handtekening die de gast zet?
* Doen gasten uitgaven in de bar of het restaurant? Reken direct af. Sommige hotels vinden dit onvriendelijk en Franken geeft toe dat het moet passen bij je hotel. ‘Maar als niet-betalende gasten een groot probleem zijn, zou ik zeker direct afrekenen.’

Personeel

Volgens Franken zijn er drie factoren van belang die de omvang van fraude in een hotel bepalen:
- Hoe groot maak je de gelegenheid? Kun je drank ongezien mee naar huis nemen?: Telt iemand alleen de kassa? Is er eenvoudig toegang tot geldstromen?
- Hoe staat het met de erfelijke aanleg van het personeel? ‘Wetenschappelijk bewezen: de ene persoon heeft meer aanleg dan de andere,’ aldus Franken.
- De mate van toezicht in een hotel. Is er leiding op de werkvloer? Is er waardering vanuit het management? Hoe is het met bonussen gesteld?

Vertrouwen weg

Directeur Franken vervolgt: ‘Elke dief begint klein. Als hij niet gestopt wordt, zullen de overtredingen steeds groter worden. Binnen een team heeft fraude meer gevolgen dan alleen de materiële schade. Immaterieel zijn de gevolgen vaak ook groot. Het vertrouwen is weg binnen een team en ook van het management naar andere personeelsleden toe.’

Franken adviseert hoteliers om de fraudegevallen niet af te doen met een ontbinding van het arbeidscontract. Personeelsleden gaan dan zo bij een collega aan de slag en daar krijgt de fraude een vervolg. ‘Onderzoek en opvolging is gewenst. Het meeste resultaat boek je wanneer je een regeling treft met de betrokkenen om de schade te vergoeden.’

Daders in herhaling

Franken komt wat veelplegers betreft met schokkende cijfers. ‘In onze onderzoeken zien we regelmatig dezelfde daders. Tot vijftig procent van de betrokkenen valt in herhaling. Onderzoek en opvolging zal het recidivepercentage sterk terugdringen.

Meer over fraude in de hotellerie in Misset Extra Hotel van 10 mei.