artikel

Hotellinnen: leasen, uitbesteden of zelf doen

Hotel

Linnen is geen corebusiness voor de hotelier. Toch is het raadzaam om kennis te nemen van de verschillende kwaliteiten, de wasserijen en de contracten. Voor je het weet, zit je weer voor 4 jaar vast aan een wasserij waarvan je liever afscheid zou willen nemen.

Hotellinnen: leasen, uitbesteden of zelf doen
linnen, handdoeken, badlinnen

Hij is een van de weinige hoteliers die zelf wast. René Rongen van Hotel Eurotel (24 kamers) in Venray maakt gebruik van een grote wasmachine en een mangel. Twee vaste medewerkers zorgen in de loze uurtjes voor het was- en strijkwerk. ‘In onze situatie is het voordeliger om zelf te wassen. Dat heeft te maken met de personele bezetting. Als je mensen speciaal voor de was moet inhuren, kun je de was waarschijnlijk beter uitbesteden. Ik denk ook dat het voor grotere hotels slimmer is om uit te besteden. Als je over veel kamers beschikt, is het organisatorisch een pittige en tijdrovende klus.’ Zelf gaat hij vooralsnog door met wassen. Rongen is van mening dat het linnen doorgaans langer meegaat als je het zelf wast. ‘Als je het wasprogramma en het toegevoegde middel nauwkeurig op elkaar afstelt, treedt er minder slijtage op dan wanneer dat gebeurt in een grote wasserij.’ Woordvoerders van professionele wasserijen zijn het daar niet mee eens. ‘Wassen is een vak en wij beheersen dat. Bovendien zijn we in staat om door onze grootschaligheid te investeren in de modernste machines en methodes’, zo luidt hun antwoord.

Het meeste linnen wordt geleased

Het leeuwendeel van het hotellinnen wordt geleased. Een wasserij of een ander bedrijf neemt in dat geval de totale wasserij voor zijn rekening, tegen een vastgestelde prijs. ‘De hotelier is er in dat geval zeker van dat hij nooit met een tekort aan linnen zit. Ook niet als het plotseling druk wordt’, zegt Han Mulder, directeur van Wasserij De Blinde in Heerenveen en Bolsward. Klanten van Wasserij De Blinde worden zo goed mogelijk voorgelicht als het gaat om de verschillen in kwaliteit van het textiel. Hoe voelt het textiel aan, hoe ziet het eruit? Ook milieuaspecten krijgen aandacht. Mulder: ‘We hebben geïnvesteerd in duurzaamheid. We wassen op relatief lage temperaturen: 40 tot 50˚C in plaats van 60 tot 80˚C. We gebruiken weinig water: 2,5 à 3 liter per kilo. Ter vergelijking: de huishoudmachine gebruikt rond de 10 liter per kilo. Doordat we geavanceerde technieken toepassen en ook aan warmteterugwinning doen, ontzien we het milieu. Daarbij gaan we efficiënt te werk, waardoor we onze kosten laag houden.’
Maar in de wasserijwereld is niet alles pais en vree. Er zijn wasserijen die contracten stilzwijgend verlengen, waardoor de hotelier er zomaar weer 4 of 5 jaar aan vast zit. Terwijl hij dat misschien helemaal niet wil. Hoteliers moeten hierop bedacht zijn en tijdig hun contract opzeggen om dit te voorkomen. Mulder: ‘Er zijn partijen die op deze manier te werk gaan. Wij niet. Als een contract verlengd moet worden, zullen beide partijen daarmee akkoord moeten gaan.’

Textiel en linnen dragen bij aan het wow-gevoel

Het is de kunst om de gast een wow-effect te bezorgen als hij of zij de hotelkamer betreedt. Textiel en linnen kunnen daaraan bijdragen. Strakke opmaak, leuke dessins, fluffy handdoeken, mooi linnen dat heerlijk aanvoelt. Ook het slaapcomfort moet in orde zijn. Kwalitatief hoogwaardig linnen dat op de juiste wijze is gewassen, wordt gewaardeerd door de gast, zegt Gerard van der Klei van Textielverzorging G. van der Klei & Zn in de Meern. Wat dat betreft heeft hij goed nieuws. De combinatie polyester met katoen wordt minder vaak toegepast, katoen tref je vaker aan. ‘Katoen heeft onze voorkeur. Het ademt, het heeft meer slaapcomfort. Wij proberen onze klanten op 100 procent katoen te krijgen.’ Behalve meer slaapcomfort zit daar nog een voordeel aan verbonden, ondervond Van der Klei. ‘Als je 100 procent katoen gebruikt, neemt de kans op bedwantsen af. Dat is niet wetenschappelijk vastgesteld, maar wij hebben duidelijke verschillen vastgesteld. Als lakens niet goed ademen dan blijft het daaronder warm en vochtig. Dat vinden die beestjes heerlijk, de gasten niet.’

Overstappen naar andere wasserij is soms lastig

Hoteliers die met een andere linnenwasserij in zee willen gaan, doen er goed aan om referenties op te vragen. De aanbieders zijn niet allemaal even goed. De crisis heeft ook de wasserijwereld geraakt. Sommige bedrijven overleven met de grootste moeite, zegt Van der Klei. ‘Die zijn aan het watertrappelen. Het gevolg is dat ze op van alles en nog wat besparen. Dan komt de hotelier geregeld zonder linnen of met te weinig linnen te zitten omdat de wasserij de zaken niet voor elkaar heeft. Ga informeren. Let op kwaliteit, service en continuïteit. Informeer bij Graydon naar de kredietwaardigheid en solvabiliteit van zo’n bedrijf en trek dan je conclusies.’
Hoteliers moeten in zee gaan met gespecialiseerde wasserijen, niet met wasserijen die zich tot voor kort toelegden op de gezondheidszorg, zegt Van der Klei. ‘Een ziekenhuis is heel wat anders dan een hotel. In het geval van een hotel is de kwaliteit van het textiel en de wijze waarop dat wordt gewassen veel belangrijker. Gasten kunnen per slot van rekening 
besluiten om het hotel niet meer te bezoeken.’

Je moet kunnen sparren met de wasserij

De horecaondernemer moet met de wasserij kunnen sparren. Ze moeten elkaar aanvoelen. De relatie tussen beide partijen dient goed te zijn, zegt Van der Klei. ‘Een hoge bezetting van het hotel zegt mij niets. Als je ziet tegen welke stuntprijzen er tegenwoordig kamers aangeboden worden, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om na te kunnen gaan dat hoteliers daar niet veel aan verdienen. Wij ondersteunen ze graag door samen te bespreken hoe het slimmer kan, wat de trends zijn en hoe men daar op kan inspelen. Ook ten aanzien van maatvoering, kussens, dekbedden en moltons verschaffen we informatie waar de klant wat mee kan.’ Hij waarschuwt tegen overnameverplichtingen. ‘Als je least, dan kan het hotel aan het eind van de rit verplicht worden om het linnen over te nemen. Vaak wordt dit middel toegepast om te voorkomen dat de hotelier overstapt naar een andere wasserij, want de overnameplicht geldt niet als hij blijft. De hotelier moet daar heel goed naar kijken, om te voorkomen dat hij voor verrassingen komt te staan.

 

Reageer op dit artikel