artikel

10 tips voor hoteliers

Hotel

Lily Lin, hoofdredacteur van We are hoteliers, interviewde succesvolle hoteliers voor haar boek ‘Interviewing Successful Hotel Managers’. Voor Misset Hotel bundelt ze de tien meest gehoorde adviezen.

10 tips voor hoteliers

Het interview met een revenue manager in Singapore was het begin van een reeks interviews met tophoteliers. In de periode dat Lin lesgaf op de hotelschool The Hague waren er geen boeken over revenue management te vinden. Om toch een beeld te geven over wat de functie precies inhoudt, besloot ze een topmanager te interviewen die naar eigen zeggen ‘verstand van zaken heeft’. Het interview werd zo goed ontvangen dat ze wereldwijd werd benaderd om interviews te houden. Deze interviews zijn in het najaar van 2013 gebundeld in het boek ‘Interviewing Successful Hotel Managers’.

Meeste hoteliers zijn deelnemende leiders

De meeste managers zijn tegenwoordig het type ‘deelnemende’ leider. Dit houdt in dat managers steeds meer de rol van coach op zich nemen om hun werknemers te motiveren. ‘Vandaag de dag zullen topmanagers vertellen dat zij de hoofdlijnen van het beleid aangeven, maar dat werknemers zelf mogen uitzoeken hoe ze het doen. Dit in tegenstelling tot het oude managen waarbij er vooral over de schouder wordt meegekeken. Ook wordt er steeds vaker geluisterd naar de mening van anderen’, aldus Lin.

Passie is onmisbare eigenschap van managers

Het aansturen van een hotel is een vak apart. Gedurende de interviews ontstaat een hele lijst met eigenschappen waarover een hotelier moet beschikken. ‘Passie is de meest genoemde eigenschap. Als er geen passie is voor de hotellerie, dan is het bijna onmogelijk om aan de top te komen. De meeste managers hebben de liefde voor het hotelleven al van jongs af aan in het bloed zitten.’ Maar passie is niet het enige dat aanwezig moet zijn. Lin maakte een top 10 met meest gehoorde adviezen van managers die voor grote bekende hotelnamen hebben gewerkt of werken.

  1. Bouw je carrière systematisch op. ‘Het is leerzaam om de managementstijlen en -vaardigheden te leren van een goed gestuurde organisatie. Alleen zo kun je de fijne kneepjes van het vak leren. Hierbij is een goede voorbereiding van belang.’
  2. Zorg niet alleen voor progressie tijdens het opbouwen van een carrière maar ook gedurende die loopbaan. ‘Het is belangrijk om te worden blootgesteld aan verschillende aspecten van hotelmanagement. Focus niet op één taak, maar op alle taken.’
  3. ‘Mensen in de tophotelbranche zijn sneller geneigd om persoonlijke opofferingen te maken.’ Deze opofferingen zijn vooral nodig in het begin van een carrière. ‘Als de bereidheid er niet is om dingen op te geven, wordt het moeilijk om het in de hotelbranche te maken.’
  4. Hard werken. ‘Toewijding wordt door elke hotelier als leidraad gegeven als een van de belangrijkste redenen om succesvol te zijn.’
  5. De motivatie voor het hotelleven moet van binnenuit komen. Van kleins af aan moeten de drijfveren om in de
    hotelindustrie te werken er al in zitten. ‘Een welbekende uitspraak van veel hoteliers is: als de passie er niet is, dan kun je maar beter ergens anders heen gaan.’
  6. Stel persoonlijke verwachtingen en van anderen steeds bij. Daarnaast is het belangrijk om hoge verwachtingen te hebben zodat deze telkens bijgestuurd kunnen worden. Zo blijft het niveau van werknemers ook hoog.
  7. Maak goed onderscheid tussen het bedrijfsbeleid en eigen beleid. ‘Een bedrijf zal de policy op willen dringen. Vaak genoeg denken hoteliers het anders te doen. Maar je moet de skills hebben om tussen de lijnen door te werken en het bedrijf naar boven te brengen door met het juiste beleid te werken.’
  8. Service en klantgerichtheid is iets wat er dag en nacht moet zijn.
  9. Sociale en communicatievaardigheden moeten in orde zijn. Dit is van belang om problemen om te lossen, en in situaties een leidraad aan te geven.
  10. Leer door. ‘Tophoteliers geloven in levenslang leren en zelfontwikkeling. Het is belangrijk dat niet alleen managers zelf blijven doorleren, maar dat ook het personeel wordt getriggerd om steeds weer te studeren. Ze moeten steeds openstaan voor nieuwe ideeën.’

Volgens Lin is goed leiderschap meer dan deze tien talenten. Een goede leider is iemand die het toestaat dat werknemers zichzelf op de werkvloer ontwikkelen. ‘Een manager die in staat is om samen met een medewerker op zoek te gaan naar deze innerlijke talenten, is in mijn ogen een goede leider. Je kunt nog zo gemotiveerde mensen hebben, maar niet iedereen heeft een sterk richtingsgevoel. Als een manager deze richting wel ziet, dan kunnen werknemers zelf ook succesvol worden.’

Reageer op dit artikel