artikel

Smartphones worden hotelkamersleutels

Hotel

Ooit werden hotelkamers geopend met een sleutel. Toen kwamen de steeksloten met pasjes, de meest voorkomende manier. Enkele jaren terug werden de eerste sloten met RFID geïntroduceerd, en nu is het tijd voor de volgende stap: de smartphone als kamersleutel. Enkele grote hotelketens en slotenfabrikanten lanceren de eerste systemen. 2015 wordt het jaar van de slimme sloten.

Smartphones worden hotelkamersleutels

Welke techniek het gaat winnen – NFC, Bluetooth of QR – is nog even de vraag, maar dát slimme sloten hotelland gaan veroveren lijkt evident. Het is gemakkelijker voor zowel hotelier als gast, gemakkelijker dan een keycard en het past in een voortschrijdende opmars van slimme technologie: de mobiele telefoon als kamersleutel.

In het buitenland kon in de loop van 2014 al bij de eerste hotels de mobiele telefoon gebruikt worden als kamersleutel, 2015 lijkt het jaar dat ook in Nederland de eerste hotels op grotere schaal er gebruik van gaan maken.

Het principe is natuurlijk niet nieuw: inmiddels hebben al veel hotels de klassiek insteeksloten vervangen voor nfc sloten waar een pasje alleen tegenaan hoeft worden gehouden. Maar hoe makkelijk is het als ook die pasjes niet meer aan gasten hoeven worden uitgereikt?

Het scheelt de hotelier tijd en geld: er hoeven geen honderden pasjes aanwezig te zijn, er is geen gedoe met kwijtgeraakte pasjes en dus kan ook afscheid worden genomen van de kartonnen insteekhoesjes waar het kamernummer op wordt geschreven: een gast gebruikt immers de app, die uiteraard het kamernummer toont. Of beter nog: de gast heeft vooraf al online ingecheckt en daarbij zelf de kamer uitgezocht.

Starwood

Starwood introduceerde de techniek eind 2014. Alle deelnemers aan het loyaliteitsprogramma Starwood Preferred Guest (SPG) kunnen ervoor kiezen de app te downloaden, daarin in te checken en de telefoon middels Bluetooth als kamersleutel te gebruiken. Let wel: het is een keuze, benadrukt Starwood. Gasten mogen uiteraard nog gewoon naar een checkin desk om een keycard te ontvangen.

Na het boeken van een kamer in een hotel waar de techniek beschikbaar is, ontvangt de gast als de app is geïnstalleerd 24 uur voor aankomst een melding met de optie te kiezen voor SPG Keyless. Na checkin wordt het kamernummer en de benodigde Bluetooth sleutel naar de telefoon verzonden.

Starwood bouwt voor SPG Keyless voort op ervaringen die eerder werden opgedaan met RFID-sleutelkaarten. Voor het keyless systeem is samengewerkt met Assa Abloy, ‘s werelds grootste slotenfabrikant. Samen ontwierpen zij een heel nieuw slot voorzien van Bluetooth en sleutelvrije software die op veilige manier de mobiele apparatuur van de gasten herkent en hiermee in verbinding staat.

Starwood wil SPG Keyless snel uitbreiden, het plan is dat in de eerste helft van 2015 30.000 deuren in 150 hotels wereldwijd klaar moeten zijn voor de techniek. SPG Keyless zal beschikbaar zijn voor SPG-leden die hun hotelkamer boeken via één van Starwood’s directe reservingskanalen. De technologie is vooralsnog alleen beschikbaar in de merken Aloft, Element en W. Van die laatste twee openen eind 2015 vestigingen in Amsterdam, daarmee komt de techniek naar ons land.

Wedstrijdje

Tenzij Hilton Schiphol eerder open is. Want zoals elders in deze uitgave te lezen is, houdt area general manager Benelux Milan Arandelovic wel van een wedstrijdje, en hoopt hij ook deze race te winnen.

Leden van het Hilton HHonors programma konden vanaf eind 2014 al in ruim 4000 hotels digitaal inchecken en hun kamer zelf uitkiezen. Nu moeten ze nog wel een keycard ophalen bij de receptie, maar Hilton werkt hard om dit jaar de smartphone-als-kamersleutel technologie te implementeren. Uiteindelijk wil Hilton Worldwide eind 2016 bijna alle kamers wereldwijd uitrusten met de juiste techniek. In principe worden nieuwigheden bij Hilton als eerste in Amerika uitgerold, maar als het aan Arandelovic ligt, staat ook Hilton Schiphol vooraan in de rij.

Aan Hilton Topman Chris Nasetta zal het niet liggen, het kan hem niet snel genoeg gaan. ‘Reizigers kunnen hun smartphone al als boarding pass gebruiken in de luchtvaart, dus het is een natuurlijk gevolg dat ook hotelkamers op korte termijn met de telefoon geopend kunnen worden. Wij hebben de laatste jaren getest met verschillende technieken, en rollen nu een systeem uit dat zowel gebruiksvriendelijk en betrouwbaar is voor de gast, als kosten-effectief voor onze hotels.’

Zelfstandige hotels

Niet alleen voor ketenhotels is deze techniek mogelijk. Sterker: een grote organisatie is vaak log en traag. Op de Horecava introduceerde leverancier van toegangscontrole-oplossingen Salto Systems hun Mobile Key systeem, dat ook voor kleine ketens of zelfstandige hotels beschikbaar is.

Salto werkt met drie varianten. De meest eenvoudige versie maakt gebruik van een Salto-app die gasten moeten downloaden, in een andere versie is het systeem gekoppeld aan het PMS van het hotel – maar werkt wel nog met de Salto-app. In de luxe uitoering wordt de technologie geïntergreerd in de eigen hotel-app, en hoeven gasten dus geen Salto-app te installeren. Ook Salto maakt gebruik van Bluetooth.

En dat is eigenlijk opvallend. Want Bluetooth is minder veilig en vraagt meer energie van de smartphone dan de NFC techniek. De meest logische verklaring is dat nog steeds slechts een klein deel van de smartphones op de markt is voorzien van een NFC-chip, terwijl elke smartphone Bluetooth heeft. Maar het is dus de vraag of het verstandig is nu te investeren in dure Bluetoothsloten, als over twee tot drie jaar NFC de standaard wordt.

QR code

Een derde techniek, waarvoor geen Bluetooth of NFC nodig is, werkt met een slot dat kan worden geopend met een QR-code. Hotelslotenfabrikant Hotek ontwikkelde een naar eigen zeggen eenvoudig systeem, waarvoor gasten geen apps hoeven te downloaden. Voor het hotel zijn de kosten relatief laag: geen prijzige software nodig: het is te integreren in het bestaande keycardsysteem, zelfs als nog gebruik wordt gemaakt van (verouderde) magneetkaartsloten.

Het bestaande keycardsysteem wordt voorzien van een upgrade waarmee QR sleutels worden aangemaakt. Iedere hotelgast ontvangt een eigen, unieke QR code op de smartphone. Voor gasten die geen gebruik maken van de QR code op de smartphone, kan de QR code met een normale printer op papier worden geprint aan de receptie.

De kamersloten zijn uitgerust met een cameraatje dat de code scant en bij de juiste code de deur opent.