artikel

Apollo Groningen: kamers zonder opsmuk en tierelantijnen

Hotel

‘Ik wil de kamers basic houden, ik houd niet van tierelantijnen’, zegt general manager Herman van der Poel over de inrichting van Apollo Groningen. In die kamers overheersen natuurlijke materialen en rustige kleuren. Het concept is zo opgezet dat alle faciliteiten in één ruimte zijn en het hotel met twee man te draaien is: bar en receptie lopen in elkaar over.

Apollo Groningen: kamers zonder opsmuk en tierelantijnen

De eerste gasten werden op 28 juni ontvangen, het weekend van de TT in Assen. ‘Eigenlijk zouden we twee weken later opengaan’, zegt general manager Herman van der Poel. ‘Maar we konden het bouwtechnisch redden. Dus hebben we het erop gewaagd het proefdraaien over te slaan.’
De bezetting was het eerste halfjaar 60 procent, en Van der Poel verwacht over 2016 op 65 procent uit te komen. Dat moet in vijf jaar groeien tot 75 procent, het stadsgemiddelde van Groningen.
Het gebouw, of eigenlijk de gebouwen – het hotel zit in de onderste vier lagen van twee torens – is vier jaar oud. In de hogere verdiepingen zitten 120 appartementen en oorspronkelijk zouden de onderste drie verdiepingen door kantoren worden bezet. Die ruimtes bleken onverhuurbaar voor de ontwikkelaar, woningstichting Patrimonium. Via een bouwbegeleider werd gezocht naar een hotelexploitant, en nadat die begeleider voor het Amsterdamse Ramada hotel al met Apollo zaken had gedaan, werd deze hotelgroep als eerste gevraagd. Apollo zag er wel wat in, dus is nooit met andere partijen gesproken, zegt Van der Poel.

‘DE BEZETTING MOET IN VIJF JAAR
GROEIEN TOT 75 PROCENT’

Dat was zo’n twee jaar geleden. Nadat de definitieve tekeningen op tafel lagen, is in zeven maanden het hotel erin gebouwd. ‘Inrichting was de grootste bottleneck hier’, zegt Van der Poel. Het pand was nieuw, daar kwamen geen verrassingen uit. Wel moest voor alle kamers het leidingwerk nog worden aangelegd, maar pas bij het inrichten kreeg Van der Poel last van slapeloze nachten. ‘Er komt dan veel samen. Dan denk je de laatste schoonmaak te hebben gedaan, blijkt dat in veel kamers toch nog iemand lampjes moest indraaien of zeephouders moest ophangen. Kun je alles nog een keer schoonmaken.’

Ongedwongen sfeer

Zijn team van 22 mensen heeft Van der Poel helemaal zelf kunnen samenstellen. ‘Er is geen vacature uitgegaan. Alles kwam binnen via LinkedIn of met open sollicitaties.’ Hij zocht niet specifiek naar mensen met hotelschool, maar ook niet specifiek naar mensen zónder hotelschool. ‘Ik keek vooral naar karakter. Het moet hier allemaal ongedwongen zijn.’ Daarom loopt het hele team, inclusief general manager, in spijkerbroek. ‘Ik heb nu toevallig een jasje aan, maar net zo vaak alleen bretels zoals de rest.’

‘WE KRIJGEN EEN ‘YES-AMBASSADOR’,
DIE WE HIER NAAR GRONINGS GEBRUIK
DE ‘MOI-MAN’ GAAN NOEMEN’

Van der Poel zelf is vanaf een jaar voor opening betrokken bij het hotel. Hij komt van buiten Apollo en deed eerder onder meer de opening van Westcord WTC Leeuwarden.
Het uitdenken van het concept deed hij samen met regiomanager Tahlita Bon van Apollo en een interieurdesigner. Daarbij is voornamelijk gekeken naar het karakteristieke pand. Het concept moest aansluiten bij dat ruwe, industriële uiterlijk. In de eerste ideeën was de receptie en restaurant op de begane grond ingetekend. ‘Wij zeiden eigenlijk meteen: dat moet juist naar de derde, dan heb je uitzicht. Daar wilden we alles in één ruimte: bar, receptie, keuken, restaurant. Omdat receptie en bar in elkaars verlengde liggen, kun je met een of twee man het hotel bestieren.’ Als de receptionist even met een gast meeloopt en er komt een nieuwe gast binnen, kan iemand van achter de bar snel bijspringen.
‘We gaan wel nog een kleine extra ontvangstbalie maken voor de ‘yes-ambassador’ (gastheer-concierge, red.), die we hier naar Gronings gebruik de ‘moi-man’ gaan noemen.’ Moi is de typische begroeting van hier, die zowel ‘hoi’ als ‘doei’ betekent.
Ook wil Van der Poel graag een overdekte gang naar de andere toren. Gasten kunnen nu via de parkeergarage, via de begane grond of via een loopbrug op de derde. Nu is de eerste optie niet heel fraai en zijn de andere twee opties vooralsnog onbeschut. ‘We kunnen wel meelopen met een paraplu, maar liever zie ik een permanente overkapping. En ik wil er iets van beleving aan toevoegen, met bijvoorbeeld verlichting zoals bij de slimme fietspaden in Eindhoven.’

Pinterest als inspiratie

Voor het tekenen van het interieur werden vijf partijen gevraagd een pitch te doen. Uiteindelijk werd gekozen voor Blom in Sneek, die samen met Van der Poel en Bon dat interieur verder ging uitwerken. Zij hebben uiteindelijk ook het meubilair en andere inrichting geplaatst. ‘Wij brachten wel ideeën in. Daarvoor hebben we uitgebreid op Pinterest rondgekeken, naar hotels over de hele wereld. Als we iets zagen dat beviel, stuurden we die foto door. Zo zijn bijvoorbeeld de lichtletters op het plafond in het restaurant erbij gekomen (ook daar staat heel groot ‘moi’, red.).
Van der Poel vond het prettig met zo min mogelijk verschillende partijen te werken. Naast de interieurbouwer werd een bouwbedrijf gevonden voor zaken als badkamers en keuken, Dijksma-Draaisma, en een installateur voor leidingen en elektra, ITTB. Thats it. Zo waren de lijnen kort en de vergaderingen bescheiden in omvang en duur.
Apollo huurt het hotel van pandeigenaar Patrimonium, voor minstens dertig jaar. De huur bestaat uit een vast bedrag, plus een omzetpercentage als het hotel boven een bepaalde omzet uitkomt. De omzet moet als het aan Van der Poel ligt in 2016 uitkomen op €2,2 miljoen.

Gebruik van natuurlijke materialen

De inrichting van de kamers is rustig, met zwart, wit en houttonen als kleurenpalet. Daarbij is gebruikgemaakt van natuurlijke en ruwe materialen: lederen kastknoppen, kurken lampenkap en een lampvoet van beton bijvoorbeeld. Of de lederen stoelen met robuust gelast stalen frame. Ook is alles functioneel, op een sierkussen en sierspiegel na – beide met afbeelding van hét symbool van de stad: de Martinitoren.
Dat ontbreken van opsmuk is heel bewust. ‘Ik wil de kamers basic houden, ik houd niet van allerlei tierelantijnen. Dat levert alleen maar gedoe met schoonmaken op. We waren even bang dat gasten zouden klagen over de grote lege witte muur, maar dat is nog niet gebeurd. Ook vanwege de enorme raampartij: mensen kijken liever naar buiten dan naar een kunstwerk aan de muur.’
Het headboard is tot aan het plafond doorgetrokken in stijlvol zwart, de tv is op een los kastje aan het voeteneind geplaatst. ‘Dat was de meest logische plek.’
Elke kamer heeft een eigen router met 300 Mbit wifi. ‘Iedereen kan tegelijk Spotify of Netflix streamen, geen probleem.’ Die eigen content naar de tv streamen is niet mogelijk, wel is Van der Poel in gesprek met een partij om een pilot te gaan draaien waarbij op elke kamer een tablet komt te liggen die gasten kunnen gebruiken. Dat moet binnen een maand of twee van start.
Net als het keyless inchecken en kamer openen. ‘De sloten zijn geschikt, ik denk dat we binnen drie maanden gasten met hun smartphone kunnen laten inchecken en hun kamer kunnen laten openen.’
Het gebouwbeheersysteem is online te benaderen, zo kan Van der Poel zelfs thuis van elke kamer afzonderlijk de temperatuur zien en deze bijstellen. Ook de verlichting zou hij op afstand kunnen bedienen.

Pilaar in de kamer

Het gebouw dicteert dat elk van de 105 kamers, waarvan vier short stay-appartementen en drie suites, een dragende pilaar in de kamer heeft. Even is gedacht die van ruw beton te laten, net als in het restaurant. Omdat de pilaar zo staat dat gasten erlangs schuren als ze naar het bed lopen en omdat bouwbeton ruwe randen heeft waardoor kleding of koffers zouden kunnen beschadigen, zijn ze toch ingepakt in behang. ‘Het zou ook wel wat kil worden.’
De kamers variëren in oppervlak tussen de 20 en 27 vierkante meter. Per kamer investeerde Apollo gemiddeld €11.000 aan de inventaris, waarbij zaken als toilet en wastafel voor rekening van de pandeigenaar waren.
Naast 105 kamers beschikt Apollo Groningen over een boardroom voor twaalf personen en een fitness. Met voldoende zalencapaciteit in de nabije omgeving zag Apollo weinig toegevoegde waarde in vergaderzalen. Bewoners van de torens boven het hotel kunnen gebruikmaken van de fitness en ook het restaurant weten ze goed te vinden. ‘Op zaterdag hebben we zo’n 50 couverts, en zelfs op weekdagen nog 30. Dat is voor een hotelrestaurant niet slecht.’
De menukaart is traditioneel ingericht voor een hotel. ‘Waar kun je nou nog een garnalencocktail eten? Die staat op de kaart. Net als ceasar salad en beef stroganoff.’

Apollo-floor met iets meer voorzieningen

Een van de verdiepingen moet wat Van der Poel betreft de Apollo-floor worden, met iets meer voorzieningen. ‘Daar komt een kast met kranten, fruit en water dat gasten op die verdieping gratis kunnen pakken. Bijvoorbeeld voor vaste gasten of upgrades.’ Voor zulke gasten werkt hij nu al met handgeschreven kaartjes die op de kamer geplaatst worden, voorzien van een lekkernij of kleinigheidje.
Hij kan in het hotel weinig bedenken dat hij anders gedaan zou hebben, op de zwartgeschilderde muren in de gangen na. Die had hij liever van geschuurd ruw beton gehad. ‘Dat was mooier, minder donker en minder kwetsbaar. Verder ben ik echt heel tevreden.’ Nou, de signage aan de buitenzijde, die mag beter. Maar dat is in voorbereiding. Over een paar weken staat in metershoge, lichtende letters aan vier zijden van het dak de hotelnaam te lezen, plus een megalogo van Apollo op het dak. 

Reageer op dit artikel