artikel

Hoe u als hotelier het wifi-vraagstuk de baas wordt

Hotel

Een goed wifi-signaal in het hele hotel, ook als tientallen gasten tegelijk Netflixen of Spotify’en. Iedere hotelier wil het, maar lang niet ieder hotel biedt het. Hieronder zet Perry Correll, principal technologist bij Xirrus, uiteen wat nodig is om uw gasten de snelste en meest stabiele verbinding te bieden, zónder dat u per definitie de hoofdprijs betaalt.

Hoe u als hotelier het wifi-vraagstuk de baas wordt

In de horeca staan ICT-medewerkers vaak onder enorme druk om te voldoen aan de hoge eisen van hun gasten, die steeds meer verschillende mobiele apparaten meebrengen en dezelfde verbindingskwaliteit verwachten als thuis.

Een zoekopdracht op Google naar negatieve recensies over draadloze hotelnetwerken levert ruim 728.000 resultaten op. Dit geeft wel aan dat gasten een lage dunk hebben van de wifi-netwerken in de accommodaties waar zij overnachten.

Uiteenlopende eisen

Bij een kantoornetwerk of ander zakelijk wifi-netwerk kan men de focus leggen op ofwel dekking met hoge dichtheid of krachtige draadloze prestaties. Hotels moeten echter aan beide eisen zien te voldoen en ook nog eens ondersteuning bieden voor uiteenlopende mobiele apparaten. Er zijn weinig andere ondernemingen te bedenken die voor de opgave staan om in periodes van vaak maar een week duizenden nieuwe gebruikers met evenzoveel mobiele apparaten en uiteenlopende eisen op te vangen.

Het alomtegenwoordige gebruik van mobiele apparatuur is nog wel het grootste probleem voor het ICT-personeel van hotels. Gasten willen meer dan ooit na het inchecken kunnen beschikken over stabiele en eenvoudig toegankelijke draadloze connectiviteit.

Complexe registratieprocessen

Draadloze hotelnetwerken hebben vaak last van onbetrouwbare verbindingen, de afwezigheid van enige beveiliging, het onvermogen om apparaten met elkaar te verbinden en complexe registratieprocessen.

Nieuwe technologische trends maken het probleem er alleen maar erger op. Gasten maken gebruik van verschillende draadloze apparaten – in hun hotelkamer, in de fitnessruimte en aan de rand van het zwembad. En de opkomst van het Internet of Things gooit nog meer olie op het vuur. Op veel locaties is het aantal verbonden apparaten verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Draadloze netwerken komen hierdoor onder nog grotere druk te staan.

De situatie wordt verder verergerd door de voortdurende ontwikkeling van nieuwe draadloze standaarden. De introductie van 802.11ac Wave 2, de laatste wifi-standaard, maakt het nog belangrijker om kostenefficiënte draadloze oplossingen met een lange levensduur te ontwikkelen.

Om deze problemen de baas te blijven moet u op zoek gaan naar een draadloze oplossing die aan de volgende drie eisen voldoet:

Eis 1: Een optimaal betrouwbare gebruikservaring, ongeacht het aantal verbonden apparaten

Gasten van hotels en vakantieoorden zien betrouwbare, makkelijk toegankelijke en 24/7 beschikbare draadloze connectiviteit als een onderdeel van hun reservering. Zelfs in hotelrestaurants zijn allerlei mensen met smartphones, tablets en wearables in de weer.

Reserveringen vinden via internet plaats, in hotelbars worden zakelijke videovergaderingen gehouden en zelfs sleutels van hotelkamers zijn elektronisch en interactief. Gasten verwachten dat zij tijdens het ontbijt hun e-mailberichten kunnen checken en hun favoriete televisieserie naar hun tablet kunnen streamen terwijl ze in hun hotelkamer aan het ontspannen zijn. Een betrouwbare draadloze verbinding is hiervoor onmisbaar.

Om een consistente draadloze ervaring te kunnen bieden moet uw draadloze netwerk de volgende drie dingen bieden:

  • Een dekking met hoge dichtheid in ruimtes zoals de hotelbar, vergaderzalen, balzaal en het restaurant. Daarbij geldt het volgende principe: als er slechts één apparaat een verbinding maakt met het draadloze netwerk in pakweg het restaurant, ontvangt het 100 procent van alle beschikbare bandbreedte. Maar als 200 apparaten gelijktijdig een verbinding maken, krijgt elk apparaat slechts 0.5 procent van de bandbreedte toebedeeld. Wifi is namelijk een technologie die in het teken van delen staat. Vraag leveranciers dus niet hoeveel apparaten een verbinding met hun access point kunnen maken, maar hoeveel apparaten dit kunnen doen met behoud van een adequate gebruikservaring.
  • Een flexibele verhouding tussen 5 GHz-radio’s en 2,4 GHz-radio’s. Om hotelgasten een optimale gebruikservaring te bieden, moet uw infrastructuur matchen met de vereisten van hun apparatuur. Dit betekent dat u moet zorgen voor een hoger percentage 5 GHz-radio’s dan het aantal apparaten dat gebruikmaakt van de frequentieband van 2,4 GHz. Tegenwoordig wordt 70-90 procent van alle apparaten van gasten verbonden met behulp van 5 GHz-technologie. Dit percentage ligt zo hoog omdat de frequentieband van 5 GHz maar liefst 24 beschikbare kanalen kent. Op 2,4 GHz zijn dit er maar drie. Vermijd daarom access points die star zijn geconfigureerd met één 2,4 GHz-radio en één 5 GHz-radio. In dat geval betaalt u zeer waarschijnlijk voor meer 2,4 GHz-radio’s dan u in werkelijkheid nodig hebt. U kunt beter zoeken naar access points met softwarematig programmeerbare radio’s die met een simpele muisklik kunnen worden ingesteld op 2,4 GHz of 5 GHz. Zo kunt u het percentage 5 GHz-radio’s geleidelijk opvoeren naarmate meer gasten moderne apparatuur beginnen te gebruiken.
  • De mogelijkheid om prioriteit aan dataverkeer toe te kennen. Stel dat Apple op een ochtend een nieuwe versie van iOS uitbrengt en een organisator van een congres dezelfde dag het draadloze netwerk wil gebruiken voor een belangrijke presentatie. U kunt voorkomen dat alle downloads van de nieuwe versie van iOS de draadloze prestaties in de weg zitten als uw beheerinterface de mogelijkheid biedt om prioriteit aan het netwerkverkeer te verlenen op basis van het type applicatie of het tijdstip van de dag. Zo valt het aan te raden om downloads te beperken tot 5-10 procent van het netwerkverkeer. Het beheer van applicaties betekent niet dat u het verkeer volledig blokkeert. U verleent simpelweg voorrang aan het verkeer dat de meerderheid van gasten ten goede komt.

Eis 2: Een eenvoudig aanmeldingsproces

Tijdens feestdagen doen tientallen gezinnen uw hotel aan. Honderden of zelfs duizenden gasten checken in met diverse draadloze apparaten, laptops, tablets, smartphones, gameconsoles, slimme fitnesspolsbanden enzovoort. En zij verwachten uiteraard direct een verbinding met uw wifi-netwerk te kunnen maken.

Het is verre van praktisch om elke gast te vragen om elk apparaat handmatig op het netwerk aan te melden. Dit resulteert mogelijk in ontevreden klanten en negatieve recensies. Intussen zijn innovatieve oplossingen op de markt die u de mogelijkheid bieden gasten tijdens het inchecken een persoonlijke wachtwoordcode aan te bieden met een link naar een website waar zij zich met hun apparaten op het netwerk kunnen aanmelden. Dit is mogelijk met hun naam en wachtwoordcode en vereist geen tussenkomst van een ICT-medewerker. De oplossing identificeert elk apparaat en verbindt het automatisch met het netwerk.

Deze oplossing voor zelfregistratie ontmoedigt ook het delen van wachtwoordcodes met bezoekers en buitenstaanders door het beperken van het aantal apparaten per persoon. Als u een limiet van vier apparaten per persoon instelt, zal een gast die probeert om een vijfde apparaat aan te melden een bericht ontvangen dat deze eerst de aanmelding van een ander apparaat ongedaan moet maken.

Eis nummer 3: Lage totale kosten

Om de investering tot een minimum te beperken moet u op zoek gaan naar een oplossing die maximale draadloze dekking biedt met zo min mogelijk access points. De oplossingen van sommige leveranciers vragen om de installatie van tientallen access points in uw hotel, terwijl andere leveranciers dezelfde dekking bieden met slechts een handvol AP’s. Het verschil zit hem in het aantal radio’s per access point. Net als met bedrade switches is het mogelijk om in één access point meerdere radio’s te laten functioneren, met een kostenefficiëntere draadloze oplossing als resultaat. Het gebruik van minder access points verlaagt de hardwarekosten en kosten die gepaard gaan met de installatie, bekabeling en het beheer.

Een andere manier om kostenbesparingen te realiseren is om te kiezen voor een oplossing die met een simpele firmeware-upgrade ondersteuning kan bieden voor nieuwe draadloze standaarden, zoals 802.11ac Wave 2. Softwarematig opwaardeerbare radio’s verlengen de levensduur van uw draadloze netwerk en stellen u in staat om het aan te passen zonder kostbare nieuwe installaties.

Bezorg uw hotel vijfsterrenrecensies

Het toenemende aantal mobiele apparaten en intensievere draadloos gebruik leggen een steeds grotere druk op hotelnetwerken. Het goede nieuws is dat er innovatieve draadloze oplossingen op de markt verkrijgbaar zijn waarmee u deze problemen kunt overwinnen. Als u kiest voor een oplossing die betrouwbare draadloze prestaties biedt in zones met een hoge dichtheid, de mogelijkheid biedt om prioriteit te verlenen aan netwerkverkeer op basis van de applicatie of het tijdstip, aanmelding op het netwerk op basis van selfservice mogelijk maakt en ondersteuning biedt voor softwarematig configureerbare radio’s, zullen de lovende recensies van tevreden gasten niet lang op zich laten wachten.