artikel

Element Amsterdam: Extended stay met keuken op de kamer

Hotel

In Amsterdam is het tweede Element hotel van Europa geopend. Het extended stay-concept van Starwood is groen en biedt gasten veel keuzemogelijkheid. Onder meer de keuze om zelf te koken in het keukentje op elke kamer. Zo’n keuken op de kamer maakt wel dat heel goed moet worden gekeken naar koelkast en pannen.

Element Amsterdam: Extended stay met keuken op de kamer

Extended stay-hotels, het begrip is geïntroduceerd om de verwarrende discussie te beslechten of het nou short stay of long stay moet heten, zijn in Nederland relatief nieuw. In Amsterdam zijn wel Serviced Apartment Hotels, zoals Yays en binnenkort Zoku, maar een ‘echt’ hotel wat zich richt op verblijf van een week tot enkele maanden? Van een grote internationale keten? Weinig. In Den Haag opende Accor vorig jaar Novotel Suites, in februari ontving Element, een extended stay-concept van Starwood, in Amsterdam de eerste gasten. Half april werd het officiëel geopend. Amsterdam is na Frankfurt het tweede Element in Europa, een derde volgt in 2017 in Londen.
Een extended stay-hotel biedt andere faciliteiten dan een regulier hotel. De belangrijkste daarvan is het ruime en volledig uitgeruste keukenblok in elke kamer. Een dubbele inductieplaat met afzuiging, een full size-koelkast, een gootsteen, borden, bestek, glazen en pannen.
En de keukens worden goed gebruikt. Voor de opening zei general manager Jan-Willem Roenhorst te verwachten dat zo’n 20 procent van de gasten de kitchenette op de kamer zou gebruiken. Dat blijkt tot nu toe 25 tot 30 procent te zijn. ‘Al registreren we natuurlijk niet hoe intensief. Ik kan niet zien of iemand een volledige avondmaaltijd maakt of alleen ’s middags een eitje bakt.’
De volledig uitgeruste keukens zijn wel gevoelig voor – hoe kan Roenhorst het diplomatiek zeggen – ‘pannen die het hotel uit wandelen’. Zo werden in de eerste twee maanden al twee Nespresso-apparaten, een handvol ledpeertjes, kopjes met hotellogo en pannen gejat. Hij ziet het maar als compliment. ‘Blijkbaar hebben wij spullen die beter zijn dan wat mensen thuis hebben.’ Hij stuurt bij ontvreemden van een waarde boven de €10 een net briefje en een factuur. ‘Een van de koffieapparaten is al betaald.’

Kiezen

‘De grootste kracht van Element Amsterdam is dat gasten kunnen kiezen’, vindt Roenhorst, die na een avontuur met Starwood in onder meer Rusland en Oekraïene general manager was van Park Plaza Victoria Amsterdam. ‘Wil je eten? We hebben een restaurant, maar je kunt ook zelf koken op je kamer. Wil je kleding wassen? We hebben laundry service, maar je kunt ook zelf je was doen in de launderette.’
Dit sluit erg aan bij de ‘Gen Y’ gast, een jonge gastgroep die de regie zelf in handen wil houden en graag keuze heeft in hoe het verblijf wordt ingericht.
‘Ik heb van Amerikanen geleerd gasten meer te wijzen op die keuzemogelijkheden. In de VS is de gast meer zelfredzaam, hier is men gewend bediend te worden, gewend aan een kofferdrager en aan roomservice. Dat heeft Element niet. In de VS ruimen gasten in de bar zelf hun vuile kopjes op en pakken zelf koffie. Hier gaat men er vanuit dat het personeel dat voor hen doet. Dus we moeten hier meer staff inzetten dan in een Amerikaans Element hotel.’
Roenhorst is net terug van een conferentie in Phoenix, Arizona, waar alle Element, Aloft en Four Points by Sheraton hotels in de VS en Canada vertegenwoordigd waren. ‘Wij zijn met Frankfurt het eerste Element in Europa, we konden daar veel leren. En zij konden ook van ons leren, in Europa doen we sommige dingen echt anders.’
Zo is f&b in een Element niet gebruikelijk. ‘Ontbijt uiteraard wel, maar twee eigen restaurants en dakterras is nieuw voor Element.’ Element Amsterdam heeft op de begane grond bar Carrots&Co, waarmee ook nadrukkelijk op het winkelpubliek wordt gemikt. Op de eerste verdieping zit restaurant My Place, met een gigantisch dakterras waar de hele dag zon is.
Dat dit in Nederland werkt, de toegevoegde f&b, heeft ook te maken met de andere gastmix hier. In de weekends is de verhouding 80 procent leisure, 20 procent zakelijk. Doordeweeks 90 procent zakelijk. In de VS zijn het voornamelijk zakelijke gasten. ‘Ik ben verrast dat er nog zoveel toeristen naar ons hotel komen, dat had ik niet verwacht.’
Het gemiddelde verblijf is hier korter dan in Element in de VS. Daar ligt het op zes dagen, hier op drie. ‘Dat hangt ook samen met het hoge percentage leisure gasten.’ Uiteraard zijn er uitzonderingen. ‘We hebben een gast die hier drie maanden blijft.’

Ligging

De bezetting is de eerste weken boven verwachting. ‘In april hoop ik al rond 80 procent uit te komen.’ Voor een extended stay hotel dat koud open is, is dat heel netjes. Als we een kamer willen bekijken, blijkt de nacht ervoor zelfs 100 procent bezet te zijn geweest. We moeten even wachten voor een kamer is schoongemaakt om foto’s te maken.
‘Vooral vanuit internationale bedrijven loopt de vraag erg goed. Zowel bedrijven van de Zuidas, Schiphol en in Amstelveen brengen hier gasten onder.’ De ligging wordt, als hij op de reviews afgaat, niet als onprettig ervaren. ‘Extended stay-gasten vinden het juist prettig dat ze in een winkelcentrum zitten: makkelijk met boodschappen. En waar veel andere hotels rond de Zuidas in een omgeving zitten waar het na kantoortijd uitgestorven is, is hier tot zeker 22.00 uur – als de Albert Heijn sluit – bedrijvigheid.’
Het centrum is met bus en metro binnen 20 minuten te bereiken, en met de auto ligt het hotel goed ontsloten. En er zijn fietsen te leen, een standaard van Element. Want het concept leunt zwaar op ‘groen’. In de keuken wordt zoveel mogelijk biologisch en lokaal gewerkt en gekookt volgens het 80/20 principe: veel groenten en een beetje vlees. In het hele hotel wordt fors ingezet op afval scheiden, tot in de kamers bevatten de prullenbakken drie compartimenten. Het gebouw is zo energiezuinig mogelijk, met uitsluitend ledverlichting en superisolerende ramen. Omdat het nieuwbouw betrof en ook vastgoedeigenaar Kroonenberg graag milieubewust is, is Element het eerste hotel in Nederland met een LEED-certificering voor ‘groene’ gebouwen.
Dat groene imago neemt Element letterlijk: het logo is groen en ook op de kamers is de enige steunkleur groen: keukentegeltjes, gordijnen en op elke kamer een van de vijftien verschillende groene kunstpanelen.
Op de kamers uit zich de groene ambitie verder in een waterbesparende douche die is ingesteld op 5 liter per minuut, fors minder dan de 9 liter die Green Key als maximum hanteert. ‘Het zit in tussen wat nodig is volgens de LEED-norm en wat nog net comfortabel is’, zegt Roenhorst. De airco is zo ontworpen dat het energiezuinig én comfortabel is. In plaats van het rooster boven de deur, wat een koudeval op het bed kan veroorzaken, is een meter van het raam over de hele breedte van de kamer een sleuf aangebracht. De gekoelde – of verwarmde – lucht wordt zo veel gelijkmatiger de kamer in geblazen en hij hoeft minder hard te blazen omdat vanzelf circulatie ontstaat: comfortabeler en energiezuiniger.
Ook zit in elke kamer een sensor in het plafond die is gekoppeld aan de deur: de kamer ‘weet’ wanneer de gast binnen is en wanneer niet. Als de gast er niet is, gaat na 15 minuten alles uit, op de koelkast na.
Voor linnen is een Green Program: standaard wordt om de dag linnen vervangen, tenzij gasten expliciet anders vragen. Zeker voor extended stay-gasten is elke twee dagen schoon beddengoed al teveel. Om die gasten tegemoet te komen en te verleiden langer te doen met linnen – wat kosten scheelt en beter is voor het milieu – wil Roenhorst kaartjes introduceren die gasten aan de deur kunnen hangen om housekeeping te laten weten dat die dag hun kamer kan worden overgeslagen. Als beloning krijgt de gast extra punten in het SPG-spaarprogramma.

Keuzes

Een standaard studio is 30 vierkante meter, inclusief de badkamer. Vast en centraal punt is het Heavenly Bed van Westin. Dat is geen boxspring, maar een gelaagd matras op een ‘ouderwetse’ lattenbodem. Dat is geen zwaktebod, het bed krijgt wereldwijd veel goede reacties van gasten. Op dat bed twee donzen kussens en twee anti-allergische. Het meest opvallende is dat het bed op een gesloten ombouw staat. Hierdoor onder het bed geen stofnesten, en het scheelt housekeeping bukken bij het stofzuigen.
Het keukenblok in de kamer noopt tot bewuste keuzes. Zo moet de koelkast – het is geen minibar, maar een volledige koelkast – zo geluidsloos mogelijk zijn. ’s nachts klinkt alles harder. Een zoemende koelkast kan dan heel irritant zijn.’ Ook klagen gasten nu al over het minieme oplichtende puntje van de ovenklok. ‘Als je een aardedonkere kamer gewend bent, is dat kleine lichtje al best fel. We overwegen ze nu met een folie erover minder fel te maken.’
Als hij zo rondkijkt, is Roenhorst content met het kamerontwerp van D/Dock. ‘Ik maak wel eens de vergelijking tussen het huren van een gewone studio of een kamer bij ons. Bij ons betaal je zo’n €2500 per maand, ik denk dat een gemeubileerde studio elders in de stad niet veel goedkoper is. En het is inclusief ontbijt en schoonmaak.’
Maar toch kan hij, twee maanden na opening, al wel verbeterpunten aan de kamers noemen, al ligt dat niet aan de ontwerper. Zo zit in de merkstandaard van Element een groot stuk zeep op de badkamer – de doelgroep verblijft immers langere tijd-, is de gedachte. Maar hier, met de leisure gasten in het weekend, wordt veel zeep na één keer gebruiken weggegooid. Dus hoopt Roenhorst binnenkort uit Amerika groen licht te krijgen ook kleine stukjes zeep te mogen voeren. Ook de kluis zou hij anders willen. ‘Die is niet heel gebruiksvriendelijk, we hebben bij de keuze onderschat hoe ingewikkeld de bediening is.’ Niet dat hij alle kluizen gaat vervangen. ‘We gaan een nog betere handleiding maken. Maar een volgende keer zou ik bij het kiezen meer rekening houden met gebruiksgemak.’