artikel

Verantwoord ondernemen gaat ook over mensen

Hotel

Net als andere hotels is Casa 400 alert op duurzaamheid. Voor dit Amsterdamse hotel gaat dat begrip verder dan ledlampjes op de kamers. Vooral de duurzame inzetbaarheid van mensen krijgt veel aandacht. Met succes, concludeert general manager Hans Vugts. ‘De vaste groep schoonmakers is altijd blij als ze weer mogen terugkeren.’

Verantwoord ondernemen gaat ook over mensen
Primeur voor gm Hans Vugts van Casa 400

Het is een opmerkelijke formule die Casa 400 (drie sterren, een 8,1 bij Zoover) hanteert. Van oktober tot en met mei nemen studenten hun intrek in 370 van de 520 kamers. Aan luxe geen gebrek: ruime studentenkamers, flatscreen-tv, aansluiting voor Xbox en Playstation en overal wifi. Als het studiejaar is afgelopen, wacht een enorme ombouwoperatie. In de laatste week van mei worden alle studentenkamers schoongemaakt: op 1 juni begint het zomerseizoen. Daarvoor wordt het team uitgebreid van 25 naar 60 medewerkers, eigen medewerkers en schoonmakers van CSU Hotel Services. ‘We proberen elk jaar hetzelfde team te krijgen voor de grote schoonmaak. Dat werkt nu eenmaal veel efficiënter’, zegt Hans Vugts, general manager van Casa 400.

Niet alleen de formule maakt het hotel onderscheidend. Ook de focus op duurzaamheid is opmerkelijk. In 2010, direct na de opening van Casa 400, was de Green Key Goud al binnen, de hoogst haalbare ‘groenstatus’. Stroom is van groene afkomst, apparatuur is energiezuinig, sleutelkaarten zijn gekoppeld aan de verlichting in de kamer. Ook wil Casa 400 zichtbaar zijn voor de omgeving. Bijvoorbeeld door sponsoring van organisatie Dance4Life en de vluchtelingenopvang in Amsterdam-Oost.

Nooit af
De aandacht voor duurzaamheid is niet ingegeven door commercieel gewin, zegt Vugts. ‘Integendeel. Duurzaamheid is iets wat al je stakeholders aangaat. De gasten en het personeel, maar ook de buurt, de leveranciers, de aandeelhouders. En uiteindelijk is duurzaamheid ook beter voor de wereld. Duurzaamheid is ook niet iets wat ‘af’ is. Je bent er continu mee bezig. Neem alleen maar die gouden Green Key. De eisen die daaraan zijn verbonden, worden met het jaar strenger.’

Levert die focus op duurzaamheid Casa 400 ook iets op? ‘Als ik naar de bezetting kijk, ben ik geneigd om ja te zeggen’, zegt Vugts. ‘Maar ik heb nog nooit een gast horen inchecken met de woorden: we hebben hier geboekt omdat jullie zo duurzaam bezig zijn. We merken wél dat het gasten opvalt. Een kaartje op het bed waarom we niet standaard elke dag het bed verschonen, daar wordt over geschreven op Facebook.’

Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid van medewerkers staat hoog op de agenda. Casa 400 is er veel aan gelegen dat eigen medewerkers en schoonmakers van CSU betrokken zijn bij het hotel. Vugts: ‘Vóór het vertrek van de studenten op 31 mei komt er een grote groep extra schoonmaakpersoneel. Het liefst zetten we in het hoogseizoen mensen in die we al kennen. Dat werkt veel efficiënter. Onze gasten gaan vaste medewerkers ook herkennen.’ Die medewerkers worden voor een deel gerecruteerd uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. CSU Hotel Services heeft daar als schoonmaakbedrijf al jaren goede ervaringen mee. Zo is het bedrijf landelijk gecertificeerd voor PSO-niveau 3. Ook voor het hotelspecialisme worden deze medewerkers ingezet, onder meer bij Casa 400.

Chemische middelen
Ook de materialen en het schoonmaakprogramma van CSU Hotel Services zijn langs de duurzame maatlat van Vugts’ hotel gelegd. In overleg wordt gekeken waar inzet van chemische middelen kan worden beperkt. Dankzij een eigen facilitair medewerker van Casa 400 hoeven schoonmakers zich niet bezig te houden met extra klussen, zoals het bijplaatsen van extra bedden. In de zomer neemt Casa 400 ook meer linnen af, om de room attendant te ontlasten.

In het hotel mag geen onderscheid zijn tussen ‘wij van Casa 400’ en ‘zij van housekeeping’, vindt Vugts. ‘Er is geen verschil in behandeling. Voor feesten of borrels wordt iedereen uitgenodigd, medewerkers van Casa 400 én die van CSU. Ze dingen mee naar de titel van housekeeper van de maand, er is een incentive voor iedereen als er iets te vieren is. Je merkt dat mensen dat fijn vinden. Je merkt het ook aan het verloop. Wat ik regelmatig van mensen hoor die bij Casa 400 werken, dat ze happy zijn op deze plek. Ik hoor het ook van districtsmanager Karin van den Heuvel van CSU: ze hebben het leuk bij ons. De vaste groep schoonmakers is altijd blij als ze weer mogen terugkeren.’

Ergonomisch schoonmaken
Ook krijgen schoonmaakmedewerkers training in een goede werkhouding en wordt bij de verdeling van werkzaamheden gekeken naar werkdruk. Vugts: ‘Het scheelt ook dat we bij de inrichting al goed hebben gekeken naar de ergonomische kant van de schoonmaak om het mensen makkelijker te maken. Geen moeilijke hoekjes met plinten waar je niet bij kunt, wel brede gangen en lichte bedden. We hebben ook de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend. Het is onze verantwoordelijkheid om te signaleren of mensen hier happy zijn of niet. Met CSU hebben we daar continu contact over. En als er wat is, zeggen we het elkaar ook eerlijk.’