artikel

De Stelling: ‘Hotels moeten direct boeken via eigen website meer promoten’

Hotel 809

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Hotels moeten direct boeken via de eigen website meer promoten’. Lees hier de meningen van Lucas Petit van Hoscom in Zeist en Sander Hendrix van Hotel Blue in Nijmegen. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: ‘Hotels moeten direct boeken via eigen website meer promoten’

Hotels moeten de afhankelijkheid van boekingssites verkleinen.

Lucas Petit: Boekingssites zijn geweldige etalages die de interesse van gasten wekken. Aan de hotelier om te bepalen in welke etalage hij gaat staan. Meer transparantie is noodzakelijk. Gasten, en hoteliers willen best iets betalen voor de marktkracht van boekingssites maar het zou goed zijn als gasten actief geïnformeerd worden over de kosten van de boekingssite. In andere marktsectoren zijn ze hier al veel verder mee.
Sander Hendrix: Vanuit kostenoverweging natuurlijk wel. Maar vanuit marketingsoverwegingn kunnen we niet op tegen de boekingssites. Via die kanalen ben ik wel wereldwijd te vinden in 49 talen. Maar een gezondere balans zou zeker wenselijk zijn.

Gasten moeten weten dat direct boeken bij het hotel altijd gunstiger is dan via een boekingssite.

Lucas Petit: Gasten worden dan ook terecht beloond in de vorm van de laagste prijs, upgrades of specials als ze direct boeken. Zo wordt de gast echt klant van het hotel in plaats van klant van een virtuele entiteit. Voelt beter! Maak gasten ambassadeurs en beloon hen voor die loyaliteit.
Sander Hendrix: Toevallig praten we intern net over hoe we het voor gasten extra aantrekkelijk kunnen maken om direct op onze website te boeken. Dat zou zeker voor de gasten die nog een keer terugkomen heel handig zijn.

Het testen van online tools om direct boeken te promoten, is een goede strategie. De kosten hiervoor vallen in het niet ten opzichte van de marge van boekingssites.

Lucas Petit: Alle verleidingstechnieken van de boekingssites zijn nu ook beschikbaar om toe te passen op je eigen website. Gebruik die en blijf testen welke voor jouw hotel het beste werken. Het is betaalbaar maar los daarvan: je wil toch direct contact met jouw potentiële gast. Één op één goed voor hen zorgen, dat is toch ons vak?
Sander Hendrix: Om dat goed te kunnen doen, moeten we overstappen naar een nieuwe boekingsengine voor de website. We willen op termijn graag meer inzagen hebben in de precieze stroom van kijkers naar boekers. En dan gaan we zeker kijken hoe we dat kunnen beïnvloeden.

Reageer op dit artikel