artikel

Hagelwit hotellinnen, maar wel groen

Hotel 1566

Erg modegevoelig is de wereld van het hotellinnen niet. Andere kleuren dan het eeuwige wit? Zeker niet. Toch staan producenten en leveranciers van linnen niet stil. Achter de schermen wordt hard gewerkt, onder meer aan verduurzaming van de sector.

Hagelwit hotellinnen, maar wel groen

Vernieuwing zit vooral in verduurzaming

Er mag weer geld aan hotellinnen worden uitgegeven, is de conclusie na een rondgang langs diverse leveranciers van linnengoed voor hotels. ‘De hotelbranche is aan het upgraden en daardoor het hotellinnen ook’, zegt Bram Groos van Brouwers Bedding in Tilburg. ‘Het mag weer wat meer kosten, de donkere jaren liggen achter ons’, concludeert Ernest Martens van Linnenatwork in Soest.

‘Het is nu 365 dagen per jaar druk in Amsterdam door alle toeristen.’ Dat is positief voor de hotels en dus ook voor de linnenmarkt. Wie in de slag om de hotelgast niet ten onder wil gaan, zorgt voor een goed bed met bijbehorend beddengoed. ‘Als een van beide niet goed is, kunnen gasten niet lekker slapen’, zegt Jacqueline Mommer van Blycolin.

Hotellinnen - Blycolin 1Het toerisme verandert, mensen willen meer luxe en comfort en zijn zich meer bewust van kwaliteit. Investeren in een goed bed en goed bedlinnen loont, zeggen de leveranciers van hotellinnen. ‘Schuimmatras van de Ikea wordt niet meer geaccepteerd. Als je durft te investeren in een goed matras en bedlinnen, verdien je dat terug door positieve reviews’, zegt Martens.

‘Een goed bed is een topprioriteit voor de gasten. En als dat bij de gasten zo is, hoort het dat ook te zijn bij de hotelier.’ Bovendien zien de hoteliers steeds meer in dat duurder hotellinnen langer meegaat, dus dat je naar verhouding goedkoper uit bent.

Keuze voor luxer materiaal

De ingezette hang naar meer luxe en comfort is onder meer te zien in de keuze voor bredere en betere bedden. De kwaliteit van het linnen is in veel hotels nog hetzelfde, volgens Groos. ‘Met een verticaal streepje, ton sur ton. Dat heeft er vooral mee te maken dat 90 procent van de hotels het linnengoed leaset en kiest voor een soortgelijk product.’

Maar nu er weer wat meer te besteden valt, wordt steeds vaker gekozen voor een luxer materiaal. ‘De hotellerie is zich bewuster van kwaliteit’, zegt Martens. ‘Grofdradig geweven raakt minder in trek. We zien zelf veel percal (een linnensoort, red.) van 200 tot 260 TC (threadcounts, aantal draden per inch, red.).’

300 draads

Hoger kan ook wel, maar dat brengt weer andere nadelen met zich mee. ‘Hoe hoger de threadcount, hoe moeilijker het te verwerken is’, legt Martens uit. ‘Heb je bijvoorbeeld heel fijn draad, dan is het heel moeilijk om dit te mangelen zonder valse vouwen erin te krijgen.’

De Nederlandse hotellerie is volgens Martens ingericht tot een TC van 250. ‘300 is te veel van het goede. We hebben één klant die boven de 300 TC zit en dat is het Koninklijk Huis, het Paleis op de Dam.’ Er bestaat zeer hoogwaardig linnen van Egyptisch katoen met een TC die tot wel 800 oploopt, maar dat is voor hotellinnen te kwetsbaar door de zeer dunne draden.

Hotellinnen - BlycolinEen mooi dekbedovertrek van percal met 300 TC of één van 100 procent puur eko (Fairtrade/Gots); 100 procent biologisch linnen slaapt erg lekker, vindt Mommer. Maar mengvezels worden nog steeds het meest gebruikt in de hotellerie. En daar is niets mis mee, zegt ze. ‘Het ligt vaak iets mooier, is ook duurzaam door de langere levensduur en heeft minder kleine vouwen en kreukjes.’

Polyester

Kwaliteitslinnen is niet per definitie 300 TC, vindt ook Guglielmo Venneri van Wasserij De Blinde in Heerenveen. ‘De betere kwaliteiten zijn gemerceriseerd, daardoor glanzend en zijdeachtig, en gesanforiseerd ofwel krimpvrij gemaakt. Door het katoen te versterken, wordt het niet alleen gladder maar vooral duurzamer.’

De aandacht voor duurzaamheid kan bepalend zijn voor de  materiaalkeuze in hotellinnen, zegt Venneri. ‘Hierdoor zien wij ook meer bedlinnen met een verhouding van 70/30 katoen/polyester en 80/20 katoen/polyester. Gekamd katoen en polyester als versterker in de samenstelling van het linnen.’

Vraag naar duurzaam linnen

De kritische gast vindt het steeds belangrijker dat zijn hotel zichtbaar rekening houdt met mens en milieu in de bedrijfsvoering. Als gevolg hiervan is de vraag naar duurzaam hotellinnen ook flink toegenomen. ‘Duurzaamheid staat hoog op de agenda’, zegt Mommer van Blycolin. Extreem waterverbruik en onnodige milieuvervuiling is niet meer van deze tijd en ook de arbeidsomstandigheden van de werknemers binnen de stoffenindustrie moeten goed zijn.

Leestip: Onderzoek: op linnen valt milieuwinst te behalen

De laatste jaren zijn al flinke stappen gemaakt in duurzaamheid, volgens de leveranciers. ‘Nog niet zo lang geleden was het gebruikelijk om 10 liter water te gebruiken per kilogram wasgoed. Dat hebben we inmiddels al meer dan gehalveerd. En onlangs hebben wij als eerste het EU-Ecolabel Cool Chemistry wasproces ingevoerd in onze wasserijen’, zegt Mommer.

Hotellinnen - DeBlinde 1De kern van dit wasconcept bestaat uit een speciaal ontwikkeld reinigingsmiddel, waardoor meer water en energie wordt bespaard en het linnen langer meegaat. Ook Wasserij De Blinde wast via het Cool Chemistry wasproces en investeert al jaren in duurzaamheid.

‘Via een door ons zelf ontwikkelde warmtewisselaar gebruiken wij de warmte van het drogen weer voor het opwarmen van water voor het wasproces’, aldus Venneri. ‘Daarnaast verlagen wij de temperaturen van het waswater. Zo wasten wij vroeger op temperaturen van 70/75°C en vandaag de dag ligt de wastemperatuur rond de 50°C.’

‘De linnenleveranciers richten zich de laatste jaren steeds meer op ecolinnen en UTZ-gecertificeerd linnen’, zegt ook Martens, eigenaar van Linnenatwork. Een goede zaak, vindt hij, al verwacht hij niet dat ecolinnen groot wordt. ‘Het is net als met biologisch voedsel. Als iedereen biologisch wil eten, is dat simpelweg niet haalbaar.’

Bovendien zet hij soms vraagtekens bij de gebruikers van ecolinnen. ‘Wel ecolinnen op het bed maar het vervolgens verschrikkelijk chemisch wassen, gaat niet samen. Als je ecolinnen gebruikt, vind ik dat je de hele bedrijfskolom ecologisch verantwoord moet doen.’

Hotellinnen leasen of kopen?

De verhouding tussen hotels die het linnengoed leasen en hotels die het in eigen beheer hebben, is ongeveer 90 tegen 10 procent. Dat die percentages in beweging zijn, daar zijn de leveranciers het over eens, maar niet over welke kant het op gaat. ‘Onze ervaring is dat alleen een aantal kleinere familiehotels nog eigen linnen heeft’, beweert Venneri. Volgens hem stappen steeds meer hotels over op het leasen van linnen en stappen af van het aanschaffen van eigen linnen.

Bedlinnen - Linnenatwork‘Hotels worden totaal ontzorgd en geserviced’, zegt Mommer. ‘Je hebt bij leasen nooit tekorten. Linnen slijt, linnen verdwijnt en als je dat in eigen beheer hebt, moet je snel schakelen en investeren. Doordat linnenservicebedrijven de voorraad continu monitoren heb je altijd voldoende linnen. Het linnen blijft ook naleverbaar en ook na vele jaren kan het linnen worden aangevuld. Je wilt namelijk in de hotellerie met gasten bezig zijn en niet met je linnenvoorraad.’

Volgens Martens kiezen juist steeds meer hotels ervoor om zelf hun hotellinnen aan te schaffen, waarna ze zelf een partij uitzoeken om te wassen. ‘Dat scheelt kosten. Als je een ander laat investeren in beddengoed voor jou, doet die dat niet voor niets. Bijkomend voordeel is dat als je niet tevreden bent over wassen, je naar een andere partij kunt overstappen.’

De ervaring van Martens is dat er tussen de wasserijen een groot verschil zit in de kwaliteit. ‘Er zijn erbij die zelfs onslijtbaar linnen kapot kunnen maken. Nog steeds kan ik me af en toe verbazen over wat ik aantref. Gelukkig zijn er ook veel spelers op de markt die het wel goed doen.’

Wit blijft wit

Wat wit is, zal wit blijven in de hotellinnenbranche. Het komend seizoen een kleurtje of een logo in het beddengoed? ‘Nee’, zeggen de vertegenwoordigers van de linnenleveranciers eensgezind. ‘De trend qua kleur op het gebied van bedlinnen is nog altijd wit’, zegt Guglielmo Venneri van Wasserij De Blinde.
‘De variatie zit in de dessins bestaande uit satijnstrepen variërend van  4 tot en met 80 millimeter. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van bedlopers en sierkussens in unikleuren of gekleurde strepen.’ ‘Wit staat voor schoonheid en reinheid. Dat verandert niet zomaar’, zegt Ernest Martens van Linnenatwork.
‘Wit is frisser en hygiënischer, je kunt het kokend wassen en daarmee was je alle bedwantsen eruit’, zegt Bram Groos van Brouwers Bedding.
‘Hotelkamers worden wel kleuriger, maar het linnen niet. Wit is nog steeds mooi, ook in een kleurrijke kamer. Het heeft een neutraal en schoon imago’, zegt Jacqueline Mommer van Blycolin. Een logo op het hotellinnen komt steeds minder voor, zegt ze. ‘Dat is ook diefstalgevoeliger.’

Reageer op dit artikel