artikel

Sir Adam Hotel Amsterdam: uitzicht, gitaren en ruw beton

Hotel 1086

De A’dam toren is nu al een icoon van de stad, en daarmee weet ook Sir Adam Hotel zich verzekerd van genoeg aandacht. De nieuwste trots van EHPC heeft een rauwe uitstraling met veel beton en street art: het fictieve karakter Sir Adam houdt van die urban stijl. En van muziek, waarvan de hele toren doordrongen is. Op de kamers gitaren, platenspelers en vinyl. Én douches met uitzicht over het IJ.

Sir Adam Hotel Amsterdam: uitzicht, gitaren en ruw beton
De A'Dam Toren

Toen in 2013 de voormalige Shell-toren aan de Noordkant van het IJ in de verkoop ging, heeft EHPC (European Hotels Private Collection) ook een bod uitgebracht. Zij werden het niet, maar hadden daarna wel vanaf het begin contact met de huidige eigenaars, het collectief Sander Groet, Duncan Stutterheim, Hans Brouwer en Erik-Jan de Rooij. ‘We hebben ze bijna gesméékt of wij het hotel mochten doen’, zegt EHPC-oprichter en eigenaar Liran
Wizman bij de opening van Sir Adam, half februari.

Voor de van oorsprong Amsterdamse hotelgroep was het al snel duidelijk dat in de toren een tweede Amsterdamse (en Nederlandse) vestiging van hun concept Sir Hotels moest komen. En wie kon zich daarmee beter bemoeien dan de vrouw die ook nauw betrokken was bij de conceptontwikkeling en pre-opening van het allereerste Sir Hotel: Barbara de Jong. Drie jaar was zij general manager van Sir Albert, totdat duidelijk was dat Sir Adam zou worden ontwikkeld. Elk van de Sir Hotels krijgt een karakter, een fictief personage als muze. De gedachte is dat alles in het hotel moet worden bedacht vanuit dit karakter, alsof gasten bij deze fictieve persoon thuis logeren. Sir Albert is wat ingetogener, een kosmopolitische aristocraat die veel van de wereld heeft gezien. Sir Adam is meer urban, een feestganger die houdt van muziek.

‘voor we de juiste
uitstraling hadden,
hebben we wel twíntig

betonsamples bekeken’

Dat laatste is een logische toevoeging in de toren waar het hotel de begane grond tot en met de 8e verdieping beslaat. Andere bewoners zijn onder meer dancefestivalorganisator ID&T, gitaarfabrikant Gibson, MassiveMusic en Sony. ‘We hebben een aantal van Europa’s grootste muziektalenten als onze buren, dus was het vanzelfsprekend om een ruimte te creëren die hier niet alleen goed op aansluit, maar die dezelfde energie ademt’, zegt Wizman.

‘Er is veel samenwerking, we versterken elkaar’, zegt De Jong. Sir Adam heeft muziek als nadrukkelijk thema in de kamers laten terugkomen en ziet regelmatig gasten van bovengenoemde bedrijven op de reserveringslijst. Andersom hebben de medebewoners een goede ontbijt-, lunch-, diner- én workoutplek. Want ze kunnen gebruikmaken van de 24-uurs gym van het hotel. En de bedrijven hebben zo een plek om hun – vaak internationale – gasten onder te brengen. Ook op de kamers is er samenwerking, zie verderop.

Het kleurrijke, industrieel chique interieur van Sir Adam is ontworpen door de internationaal gerenommeerde designstudio Icrave uit New York. ‘De samenwerking was fijn’, vindt De Jong. ‘We hebben echt met ze zitten brainstormen. Het was niet zo dat zij met een kant-en-klaar ontwerp kwamen waar we het mee konden doen.’

Lokale kunstenaars

Naast muziek is beeldende kunst een tweede culturele pijler van het hotel. Voor tal van elementen in het hotel zijn lokale kunstenaars gevraagd de decoratie te verzorgen. Zo is er langs de trap, die vanaf de begane grond naar de receptie leidt, een grote muurschildering en heeft dezelfde kunstenaar ook werken gemaakt voor op de bar en de receptie. Verderop, op het plafond bij de gym, is weer een andere kunstenaar beziggeweest, dat zwart-witte werk komt terug op de keycards en de guest directory.

Op de kamers hangen verder foto’s uit een serie die achter de schermen bij Paradiso gemaakt is, met tal van wereldsterren vlak voor of na hun optreden. Weer een andere kunstenaar is aan de slag gegaan met historische film- en filmmuziekposters uit de collectie van naastgelegen filmmuseum Eye. Hij maakte een aantal collages die terugkomen in de headboards van de bedden.

Ook hangt ter decoratie op elke kamer een Gibson-gitaar aan de muur. ‘Die is niet bespeelbaar, maar gasten kunnen bij ons een werkende Gibson op de kamer laten brengen met een Sony-versterker’, zegt De Jong. ‘Dat is wel meer een gimmick, net als de Armin van Buuren dj-set die gasten kunnen lenen.’ Wat zeker geen gimmick is, is de werkende Crosley pick-upkoffer op elke kamer, die vergezeld gaat door een selectie vinylplaten van Sony. Op de kamers zijn het nieuwe persingen, beneden in de lobby staat eenzelfde Crosley, maar dan met een ruime voorraad vintage platen uit de 70’s en 80’s. ‘We hebben met regelmaat dj’s die hier een opleiding volgen of optreden in club Shelter. Die staan dan makkelijk een uur te graaien in de platen.’

Acht verdiepingen hotel

De begane grond van de toren wordt grotendeels ingenomen door The Butcher Social Club, een uitgebreide versie van hamburgerconcept The Butcher van The Entourage Group, net als EHPC ook eigendom van Liran Wizman. Op vrijdag- en zaterdagavond is het restaurant 24 uur open, hier wordt ‘s ochtends ook het ontbijt van het hotel geserveerd. In de toekomst is het idee dat The Butcher 24/7 open is. Middenin deze huiskamer zoals De Jong de ruimte omschrijft, komt ook nog een podium. ‘Daar willen we livemuziek, dj’s en TedX-talks programmeren.’

Een verdieping hoger heet het The Hub, met meer tafels waar de kaart van The Butcher ligt, waar de receptie met hotelstore is en waar ook de gym zit. Gasten kunnen daar kostenloos 24 uur per dag gebruik van maken en kunnen tegen betaling ook een personal trainer krijgen. Bij aankomst krijgt elke gast een drankje aangeboden. Dat mag alles zijn van koffie, fris of bier tot met kruiden en fruit geïnfuseerd water, een glas bubbels of een door de receptiemedewerker ter plekke bereide cocktail – de ingrediënten staan uitnodigend klaar op de balie. Ook zijn bij de receptie bossen bloemen te koop, naast Amsterdamse en Sir Adam-souvenirs. En hier staat de platenspeler met de vinylcollectie.
Op de tweede verdieping huizen The Beergarden en The Studio’s. De eerste is een evenementenlocatie met eigen bar en een ruim dakterras, waar het hotel op dagen dat het niet afgehuurd is ook gebruik van wil gaan maken. Het is een trouwlocatie en er komen nog vier buitenjacuzzi’s te staan. The Studio’s zijn drie meetingruimtes die onderling en met The Beergarden te verbinden zijn.

Op de vijf verdiepingen daarboven bevinden zich de kamers, die in luxe en omvang oplopen van Sir Boutique tot de Sir Suite van 42 vierkante meter. In alle kamers lopen de ramen van vloer tot plafond, wat aan de IJ-kant een fenomenaal uitzicht biedt. Om optimaal van dat uitzicht te genieten, is in elke kamer het bureau of een zitje voor het raam gepositioneerd.

In de hoekkamers is zelfs de douche voor het raam, zodat gasten kunnen douchen met uitzicht over Amsterdam. ‘We hebben lang gediscussieerd of we in die douches een mat paneel op strategische hoogte voor het raam moesten plaatsen’, zegt De Jong. ‘Uiteindelijk hebben we het wel gedaan, ik denk dat gasten dat toch prettiger vinden.’ De wastafel is van gewaxt calacatta, een marmersoort. Ziet er gaaf uit, maar is wel wat onderhoudsintensief: dat waxen moet met regelmaat herhaald worden. Wat ook arbeidsintensief is, is het lappen van alle ramen. Het uitzicht is een essentieel onderdeel van de hotelbeleving, lappen gebeurt elk kwartaal.

Twintig betonsamples

De kamers lijken in sfeer en warmte wel wat op die in Sir Albert, maar hebben uiteraard een heel eigen karakter. Al was het alleen al door het ruwe beton. ‘Dat is in de hele toren op veel plekken opengelaten, dus ook in de kamers. Maar het geldt alleen voor de buitenmuur van de toren en de plafonds, verklapt De Jong. In de kamers is wel meer beton zichtbaar, maar alle kamermuren zijn later opgebouwd, met betontegels. ‘We hebben wel twíntig samples bekeken van betontegels tot we de juiste uitstraling vonden’. En met succes, wie het niet weet, denkt echt de betonnen constructie van de toren te zien. Ook de journalist trapt erin.

Centrepiece in de kamer is een bed uit de Sir Bedding Collection, gemaakt door Simmens. Ook staat in sommige kamers een echte plant, en dus eerder genoemde platenspeler met platen. Er komt nog vinyl met een speciaal voor Sir Adam samengestelde playlist. De koffiecupmachine is van Illy, het water van Marie Stella Maris. Dat en het ‘traditionele’ kopstootje – voorzien van fonetische uitspraakhulp: kop-stow-che – waarvoor gasten bij aankomst de ingrediënten (van Heineken en Ketel 1) vinden, zijn inclusief. De minibar is dat niet. In die minibar een goede mix van usuals en ‘lokale’ producten als chocola en olijven. Dat er met dit uitzicht geen bier van brouwerij
’t IJ ligt, is een bescheiden gemiste kans.

De tv’s van LG op de kamer zijn smart, intuïtief in gebruik en voorzien van bluetooth. Ze zijn, indachtig het thema van het hotel, uitgerust met een extra soundbar, zodat gasten hun Soundcloud- of Spotify-playlist in goede kwaliteit kunnen afspelen.

Discolift

De liften in het hotel zijn nog een verhaal apart. Voor de twintig verdiepingen van de toren zijn zes liften beschikbaar, die volgens een geavanceerd systeem worden aangestuurd. Om in de liftruimte te komen, moet de gast op een paneel aangeven naar welke verdieping hij wil, vervolgens wordt een lift toegewezen. En die zijn allemaal anders van thema. Van een discovloer, inclusief lampen en muziek, tot een chill-outruimte met bij elke verdieping van kleur veranderend licht. ‘Dit is het deel van het hotel dat we nu al het meest op sociale media terugzien’, zegt De Jong. ‘Mensen plaatsen filmpjes waarbij ze terwijl de lift beweegt helemaal uit hun dak gaan op de discovloer en stilstaan zodra de liftdeur opent.’

De hele bouw heeft 1,5 jaar geduurd, waarbij nog flinke vertraging is opgelopen tussen het strippen van de toren en het daadwerkelijke bouwen. Uiteindelijk is het hotel turnkey opgeleverd. ‘Een opening is niet voor iedereen weggelegd, dus hebben we heel specifiek moeten recruiten. In plaats van een ronde sollicitatiegesprekken was er een feestje in The Beergarden, met koelers vol flesjes bier. Er waren kandidaten die stomdronken werden. Die hebben we dus niet meer gesproken.’Uiteindelijk zijn er, inclusief The Butcher, zo’n zeventig medewerkers. Alleen housekeeping is uitbesteed, aan het Amsterdamse IMS.

Over omzetten wil De Jong zich niet uitlaten, net zo min als over wat het hotel gekost heeft. Wel mikt ze op 85 procent bezetting het eerste jaar.

Reageer op dit artikel