artikel

Unieke samenwerking tussen luxe hotel en b&b

Hotel

Hotels en b&b’s lijken steeds meer elkaars vijanden te worden. Echter in Amsterdam is een unieke samenwerking ontstaan tussen een vijfsterrenhotel en een luxe b&b. Is dit een voorbode voor de start van een grootscheepse samenwerking tussen b&b’s en hotels?

Unieke samenwerking tussen luxe hotel en b&b
Het ontbijt wordt bij het b&b gebracht door roomservice van The Grand.

De Prinsenhof Suite, gelegen in de het kleine straatje Prinsenhofsteeg, direct naast The Grand, wordt door hospitality trendbureau HBMEO gebruikt om innovaties voor de hospitalitybranche in de praktijk te kunnen testen. ‘Iedereen heeft het over ‘big data’ terwijl het juist gaat om de persoonlijke aandacht in de hospitality en hierin blijft de rol van de mens extreem belangrijk’, zegt Vincent van Dijk, één van de partners . ‘Dat is het belangrijkste wat ik heb geleerd van mijn ervaring in hotels: de kwaliteit wordt bepaald door de mensen die er werken. Ook al checken gasten in principe zelf in, toch zorg ik dat ik er ben om ze te ontvangen met een kop koffie of glaasje vermouth. Zij hoeven geen formulieren in te vullen of creditcard te overhandigen. We weten immers alles van de gast voordat hij incheckt, want daar heb je big data voor.’

Inspiratie en innovatie

samenwerking hotel en b&b

Remco Groenhuijzen en Vincent van Dijk.
(Foto: Diederik van der Laan)

In het monumentale pand heeft het HBMEO samen met verschillende partners twee typen hotelkamers ingericht: een comfortabele studio en een luxe suite. Het project is bedoeld om de hotelbranche te inspireren om te innoveren met technologie. Beide kamers van de toekomst hebben drie belangrijke thema’s: smart technology, sustainability en service. Zo is er geen receptie, maar checken gasten zelf in met hun smartphone. De hotelkamers zijn smart: met één device kunnen gasten de verlichting, de temperatuur, de zonneschermen, gordijnen en de muziek bedienen. Maar ook koffie zetten of heet water tappen voor thee. ‘Het initiatief voor samenwerking is van Vincent van Dijk gekomen’, vertelt Remco Groenhuijzen de general manager van het vijfsterren Sofitel Legend The Grand Hotel Amsterdam. ‘We kennen elkaar al wat langer en Van Dijk kwam vragen of wij ook zijn linnen konden wassen.’ Het  was de start van een aantal leuke gesprekken.

Buren werken samen

‘Ik zag mogelijkheden tot samenwerking’, zegt Groenhuijzen. ‘De b&b ligt direct achter het hotel en wij zijn ook gewend om onze Canal House Suites met een eigen ingang aan de zijkant van het hotel te bedienen, dus logistiek was dit niet zoveel moeilijker. Bovendien is er een goede klik tussen de branding van de Suite en The Grand.’ De Prinsenhof Suite kan nu naast ontbijtservice in de suite of het hotel ook dezelfde 24/7 roomservice van het hotel aanbieden en bovendien van de spa gebruikmaken. ‘Elke gast kan natuurlijk via UberEats bestellen, maar de roomservice van een hotel zoals The Grand is wel van een andere orde. Bovendien komt op deze wijze ook het restaurant Bridges van het hotel op de radar van onze gasten’, stelt Van Dijk.

In de praktijk

Groenhuijzen is erg geïnteresseerd in de hospitality-innovaties die HBMEO in de Prinsenhof Suite heeft geïntegreerd. ‘De
innovaties gaan zo snel, bij onze verbouwing in 2011 verstopten we nog alle stopcontacten. Nu kunnen er niet genoeg zijn en als het even kan in het zicht. Het mooie van dit project is dat je alles in de praktijk kunt zien, niet in een folder.’
‘In de toekomst worden bijna alle diensten uitbesteed zodat hotels zich helemaal kunnen richten op het belangrijkste: de gastvrijheid’, licht Van Dijk toe. HBMEO heeft de hotelkamer van de toekomst mogelijk laten maken door verschillende kwaliteitsmerken in duurzaamheid en innovatie. ‘Technologie is niet iets engs, het moet dummy-proof zijn en het verblijf aangenamer maken. Dat er dan ook nog processen in het hotel verder worden gestroomlijnd is een mooie bijvangst.’

Een aantal van de innovaties van de Prinsenhof Suite:

samenwerking hotel en b&bTopBrewer
Hotelgasten kunnen met hun smartphone alle typen koffie maken.

Handy
Gasten krijgen een smartphone met onbeperkt internetgebruik met een cityguide. Hiermee kunnen ze de stad verkennen en kan het hotel bovendien direct met de gasten communiceren.

Sustainable housekeeping
De hotelkamers worden duurzaam schoongemaakt door EW Facility Services, met gestabiliseerd ozon-water van Lotus PRO. Er worden geen chemicaliën gebruikt.

Quriobot
De digitale conciërge beantwoordt 24/7 alle vragen van gasten én verzamelt feedback van de gasten. 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels