artikel

Kimpton De Witt: Amerikaans succesverhaal in Amsterdam

Hotel

Kimpton De Witt is een all American brand met een Amsterdamse twist. Genral manager Mike Robinson – een Amerikaan – en zijn team zetten in op f&b en op hoge service. Om die reden wil hij de bezettingsgraad die het hotel de eerste maanden haalde, zelfs iets naar beneden brengen.

Kimpton De Witt: Amerikaans succesverhaal in Amsterdam
Gasten worden verwelkomd door een levende muur.

In Amsterdam openen, ondanks de hotelstop op nieuwe hotels in de binnenstad, aan de lopende band nieuwe hotels. Soms omdat de contracten dateren van vóór de stop, soms omdat het upgrades van bestaande hotels betreft. Dat laatste geld voor Kimpton De Witt, dat 22 mei de deuren opende op de plek waar voorheen Crowne Plaza City Centre zat. Dit is het eerste Kimpton-hotel in Europa, en het tweede buiten de VS – de eerste opende eind 2016 op de Kaaimaneilanden. In de VS telt Kimpton 58 hotels. In 2020 opent ook een Kimpton in Parijs, daarna zijn Bali, Sjanghai en Sanya (China) aan de beurt. Om in Amsterdam een gm met Kimpton-ervaring neer te zetten, kwamen ze al snel uit bij een Amerikaan. Mike Robinson werkte al in zeven verschillende Kimptons, dit is de vijfde die hij opent.

Lagere bezetting gewenst

Bij het marktonderzoek dat IHG liet doen, voorspelde PWC een plus van 2 procent in RevPar in 2018 na de verbouwing. ‘We zitten sinds de opening continu op ruim 90 procent bezetting of hoger. Maar dat willen we eigenlijk een paar procenten naar beneden brengen. Een hogere bezetting betekent ook hogere kosten. En we willen graag de service kunnen bieden die bij een Kimpton hoort.’
Kimpton De Witt is een door IHG gemanaged hotel, wat wil zeggen dat IHG geen cent heeft geïnvesteerd. Daarom kan en mag Robinson ook niets zeggen over het bedrag dat is uitgetrokken om het oude Crowne Plaza om te bouwen tot een boutique hotel. ‘Miljoenen, maar dat mag duidelijk zijn met 274 kamers.’ Het hotel is eigendom van YC Amsterdam, een dochteronderneming van de Amerikaanse investeringsmaatschappij York Capital. Naar verluidt heeft de eigenaar €20 tot €25 miljoen in het hotel gestoken.

Bij een vriend thuis

Amsterdam – Hotel Kimpton de Witt aan de Nieuwezijds Voorburgwal te Amsterdam. (foto: Diederik van der Laan)

Het oude Crowne Plaza City Centre was, zachtgezegd, aan een opknapbeurt toe, zegt Robinson. ‘Ik deed hier mijn sollicitatiegesprek toen het nog Crowne Plaza was, maar ben tóch teruggekomen’, knipoogt hij. Het was de buzzing locatie, aan de Nieuwezijds Voorburgwal op steenworp afstand van het Centraal Station en de drukke Nieuwendijk die hem trok. Maar hij haast zich er meteen bij te zeggen dat die opmerking over de opknapbeurt vooral op de hardware slaat, op het pand, en zeker niet op de mensen die er werkten. ‘75 procent van de Crowne Plaza-
medewerkers werkt hier nog steeds. We hebben ze alleen getraind in een ander serviceniveau, een andere manier van gasten benaderen.’

Eén van de belangrijkste aspecten daarin is empowerment, zegt de Amerikaanse general manager. ‘Vooral voor de frontofficemedewerkers, portiers en conciërges is het heel anders dan voorheen. We willen dat mensen hier niet een pure hotelgastheer of -vrouw zijn, we willen dat het voor gasten voelt of ze bij een vriend van een vriend thuis ontvangen worden.’ En dat betekent ook dat medewerkers aangemoedigd worden terugkerende gasten of leden van de loyaliteitsprogramma’s in de watten te leggen. ‘Als een gast aankomt van wie we weten dat die van voetbal en gezond eten houdt, leggen we op de kamer een stadsplattegrond met een routebeschrijving naar het dichtstbijzijnde pleintje met een voetbalcourt neer en zetten er een gezonde smoothie naast. Daar scoor je meer punten mee dan met die standaard fles wijn. Of als een gast van craft beer houdt, is dat wat hij aangereikt krijgt om even bij te komen in de living in plaats van een kop koffie. We willen laten zien dat we gasten écht kennen.’

Een heel hotel voor Dafne

Zoals zoveel moderne hotels werd bij het ontwerpen van het hotelconcept gezocht naar verhalen. Om in het geval van Kimpton die verhalen aan op te hangen, om een rode draad te creëren, werd een muze bedacht: een fictief persoon aan wie alles in het hotel gespiegeld wordt: past dit bij de muze? Zou zij – want het is een zij – dit doen, cool vinden? ‘Die muze is een local, een Amsterdamse’, legt Robinson uit. ‘Ze is mid-40, een trendwatcher, ze houdt van goed eten en van kunst. Haar naam is Dafne.’
De kamers zelf zijn gemiddeld 25 vierkante meter. Elke kamer bevat, indachtig Dafne, een yogamat en koperkleurig bluetooth speakertje. De tv’s zijn niet smart, maar beschikken wel over een chromecast om eigen content te streamen. De kunst in het hotel is een mix van fotografie, moderne kunst en kunst uit de Gouden Eeuw.

Kimpton De Witt

Het interieur is ontworpen door Kimptons eigen designteam onder leiding van Ave Bradley.

Het interieurontwerp is grotendeels gedaan door Kimptons eigen designteam, onder leiding van creative director Ave Bradley. Kenmerkend zijn de levende muur naast de ingang en de vele planten in de openbare ruimtes. De vloertegels in de lobby en in de badkamers vormen een knipoog naar Delfst blauw. Voor het design van het hotel en de cocktailbar is samengewerkt met Michaelis Boyd, en met Studio Modijefsky voor grillrestaurant Wyers en de inpandige beignet-outlet Miss Louisa. In de gangen zijn de kamernummers bewust iets van de muur geplaatst en zó uitgelicht, dat de schaduw scherp afsteekt. Op elke deur een ouderwetse koperen deurklopper in de vorm van een dier. Ook is op zo’n 1,20 meter een richel aangebracht die door het reliëf en de schaduwwerking een ruimtelijk effect moet geven.

Pieter Corneliszoon Hooft

Onderdeel van het pand zijn drie 17e-eeuwse huisjes. In één ervan zit cocktailbar House Bar, in de andere een vergaderzaal, daar herinneren alleen nog de – inmiddels witgeschilderde – plafondbalken de vergaderaar aan de historie van de ruimte. Op een hogere etage van dat pandje werd ooit Pieter Corneliszoon Hooft geboren, de later zo beroemde dichter en schrijver. In wat zijn geboortehuis was, is nu één van de suites van het hotel gevestigd.

Naast 600 vierkante meter vergaderruimtes beschikt het hotel over twee shop-in-shops: een bloemist en een pop-upstore van Marie-Stella-Maris. Op de kamers staat dan ook een complementaire fles van dit Amsterdamse water, en in de badkamers zijn de amenities van het merk beschikbaar. ‘We kozen voor dit merk vanwege de lokale wortels, maar zeker ook vanwege het sociale aspect: de schoonwaterprojecten in Afrika en Azië die Marie-Stella-Maris ondersteunt.

Kimpton De Witt

Kimptons eigen cocktailbar House Bar biedt met gedempt licht een warme sfeer.

F&b vormt, zoals in veel hotels, één van de pilaren van het bedrijf. Kimpton heeft drie concepten binnen de muren. House Bar is de cocktailbar, elke dag vanaf 17.00 uur geopend. Restaurant Wyers heeft een eigen ingang aan de Nieuwendijk en biedt comfort food. ‘Als je zin hebt in een goed grillgerecht en een fijn glas wijn, zit je hier goed.’ Net als de general manager is de chef-kok een Amerikaan: Sam ‘Sammy D’ Demarco. Vanuit Wyers, dat 130 zitplaatsen heeft en over een forse open houtgrill van Grillworks beschikt, wordt ook roomservice en banqueting verzorgd. De derde outlet moet een van de kleinste horecazaken van Amsterdam zijn. Achter een voormalige dienstingang aan de Nieuwezijds Voorburgwal is een uitgiftebalie gemaakt, waar Miss Louisa Beignets vanaf 6.30 uur koffie en New Orleans-style beignets om mee te nemen serveert. 

 

Kijk hieronder voor meer foto’s van Kimpton De Witt.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels