blog

Behoud studenten voor de branche

Hotel

Bijna zestig procent van de afgestudeerde hotelschoolstudenten komt niet in de gastvrijheidsindustrie terecht. Hoe komt dat? En is het eigenlijk erg? Eind november mocht ik hierover een discussie leiden op de Board of Inspiration Day van HotelloTOP. Daar bleek een verschil in opvatting te bestaan tussen hotelscholen, studenten en de gastvrijheidsbranche.

Behoud studenten voor de branche

De hotelscholen zeggen: ‘We mogen trots zijn dat andere branches in de rij staat voor de door ons opgeleide gastvrijheidsprofessionals.’ De studenten zeggen: ‘We krijgen op de opleiding geen reëel beeld van de arbeidsmarkt en ons toekomstperspectief, dus kiezen we voor een andere carrière.’ De hotels op hun beurt zeggen: ‘Wij zien dat studenten van een andere generatie zijn met andere verwachtingen en soms geen idee hebben hoe het er aan toegaat in een hotel. Die rennen gillend weg.’

Ook Hilton erkent dit gegeven en probeert met hun topklas al vroeg studenten aan zich te binden, zegt Ben Bengougam in Misset Extra Hotel van 7 december. Ik vind het doodzonde dat hotelscholen en stageverleners investeren in het goed opleiden van gepassioneerde gastvrijheidsprofessionals, maar een deel van die studenten verliezen aan een carrière bij een bank, verzekeraar of zelfs de IT. Natuurlijk is het mooi dat daar hotello’s terechtkomen, dat is inderdaad een compliment voor de gastvrijheidssector en de opleidingen. Alleen mag dat percentage dat de branche verlaat wel flink omlaag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels