blog

Destructief prijsbeleid

Hotel

ACTIES als die van Fletcher en Golden Tulip zijn kortzichtig en maken de markt kapot.

Destructief prijsbeleid

Een overnachting aanbieden voor €9,95 verziekt de prijsperceptie van gasten. Als elders eenzelfde overnachting minstens viermaal zoveel kost, halen gasten daar hun neus voor op. Ook is het koren op de molen van de online travel agents (ota’s). Immers, het beeld ontstaat dat via derden een betere prijs te halen is dan direct bij het hotel zelf. Daarmee gooit Fletcher naast zijn eigen glazen, ook die van collega’s in. De keten van Chris
Luken is al enkele malen in zee gegaan met Kruidvat – waar voor €9,95 overnachtingen te koop zijn – en doet dat deze maand wederom. En zie, het eerste medeslachtoffer is al gevallen: GT wil ook het snelle succes door via 360 supermarkten 20 procent-kortingsbonnen te verkopen. Doodzonde.

In de restaurantwereld woedt de discussie over wel of geen zakendoen met Groupon. Ook daar lijkt het korte termijndenken te regeren: ‘Ik wil nú mijn zaak vol’, waarbij de gevolgen op de langere termijn (weglopende gasten, die niet de volle mep willen betalen als het goedkoper kan, of alleen bij acties komen) worden genegeerd. Het dreigt nu in de hotellerie met deze acties van Fletcher en GT dezelfde kant op te gaan.

Ik heb respect voor hoteliers die durven zoeken naar nieuwe manieren om de bezettingsgraden omhoog te krijgen.
Maar destructief gedrag keur ik af. Experimenteren mag, maar niet tegen elke prijs. En zeker niet voor €9,95.

 

demian.van.der.reijden@reedbusiness.nl
(0314) 34 97 60
@demianvdreijden

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels