blog

Booming Berlijn

Hotel

‘6,5 biljoen (een biljoen heeft 12 nullen!) dollar omzet en 260 miljoen banen’ kopt het nieuwsbulletin van het ITB Berlin News magazine, de officiële krant van Europa’s grootste toerismebeurs die elk voorjaar in Berlijn gehouden wordt.Ondanks de voortschrijdende technologie blijft het fenomeen beurs overeind staan, zei het niet meer zo fier als vroeger, maar toch.

Booming Berlijn

Ondanks de enorme aanwezigheid van de categorie toerisme op het web komt de sector graag bij elkaar. De behoefte aan persoonlijk contact is groot en zit diep geworteld in de mens. Een mooi voorbeeld van mijn favoriete stokpaardje: high tech, vraagt om high touch. En die behoefte om bij elkaar te komen en te reizen legt de stad Berlijn geen windeieren. In de nog relatief stille periode begin maart moet het toeristenseizoen in deze populaire stad nog op gang komen en is men maar wat blij met de toestroom van hoteliers en toeristisch ondernemers.

Berlijn kent een merkwaardige hotelmarkt. De Duitse hotelmarkt wordt al jaren gekenmerkt door relatief lage hotelprijzen en Berlijn helpt behoorlijk mee dit gemiddelde laag te houden. Sinds de eenwording van Duitsland in 1989 heeft Berlijn een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. De vroeger gespleten stad bood volop mogelijkheden voor ontwikkeling van vervallen panden en de bouw van nieuw onroerend goed en de hotelmarkt is daar goed in vertegenwoordigd. In 2012 telde Berlijn maar liefst 126.000 kamers (vergelijk Rome: 45.000 kamers en Parijs 75.000 kamers). Hiermee heeft Berlijn een enorme overcapaciteit die zich vertaalt in een gemiddeld bezettingspercentage van nog geen 55% en een gemiddelde kamerprijs van € 78. En toch wordt er zo’n beetje elke maand een nieuw hotel geopend. Het lijkt of niemand er geld wil verdienen.

Het resultaat van deze bouwdrift is dat Berlijn op dit moment over zo’n beetje het meest gevarieerde hotellandschap van Europa beschikt.  Ik logeerde er in het zeer recent verbouwde Hilton Hotel aan de Gendarmenmarkt waar de Nederlandse directeur Ronald van Weezel het hotel net voor 25 miljoen mocht verbouwen met een zeer eigentijds hotel als resultaat. Blijven investeren is absoluut noodzakelijk, want de concurrentie is moordend.

Aan de top verdringen de grote namen als Ritz Carlton, Waldorf-Astoria en The Regent elkaar en lijken in een competitie verwikkeld wie het meest kille luxe hotel kan ontwikkelen; de entree van het net opgeleverde Waldorf Astoria doet nog het meest denken aan een Mausoleum. Aan de onderkant van de markt buitelen de innovatieve hostelconcepten en budgetketens over elkaar heen en is er voor elke denkbare doelgroep – Russen, vrouwelijke reizigers, gays- een eigen concept beschikbaar. Maar de meeste interessante categorie wordt misschien gevormd door de  upmarket lifestyle hotels die als paddenstoelen uit de grond schieten.

In 2012 opende onder meer het luxueuze Das Stue, dat met een casual luxe sfeer een prachtige toevoeging vormt aan de Berlijnse hotelcollectie. Das Stue is onderdeel van het snelgroeiende en zeer succesvolle samenwerkingsverband can oorsprong Duitse Design Hotels dat in Nederland onder meer het Amsterdamse Conservatorium Hotel tot haar gelederen mag rekenen.

Niet ver van Das Stue ligt het gedurfde, maar enigszins hysterische NHOW concept van NH. Grote, organisch gevormde objecten in neonkleuren domineren dit nieuwe fenomeen dat vooral de kunst scene aan moet spreken.

Een ander opvallend concept is het aan het hippe schoenenmerk met de gelijkluidende naam verbonden hotel Casa Camper, dat in de hippe wijk Prenzlauer Berg een heel eigen en vernieuwend concept neerzet dat aanslaat bij een jonger publiek.

Al met al vormt Berlijn een geweldige bestemming voor iedereen die wil zien en ervaren wat er aan ontwikkelingen en concepten op hotelgebied te koop is. Om van de rest van de horeca nog maar te zwijgen. Wie op zoek is naar een bestemming voor een betaalbare en gevarieerde inspiratietour, kan niet om Berlijn heen. Gaat dat zien!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels