blog

Vaarwel

Hotel

Bewust kies ik in mijn laatste column voor ‘vaarwel’ en niet ‘tot ziens’. Vaarwel moeten de achterblijvers vaak gezegd hebben als hun geliefden de haven van Amsterdam verlieten, met de gedachte dat de kans groot was dat zij niet terug zouden keren.

Vaarwel

Ook nu staan we aan de rand van een kolkende zee. Ik heb het over de enorme invloed van internet op ons leven. Vonden wij het ooit fantastisch om wazige zwart-witbeelden van de eerste maanlanding ‘live’ te zien, nu beleven wij alles op het moment dat het gebeurt. Beelden van geradicaliseerde terroristen, streaming video’s van vrienden op hun vakantiebestemming, niets verbaast ons meer.

Ons denken past zich op dit gebied snel aan. Banken en reisbureaus worden niet meer bezocht en moeten massa-
ontslagen aanvragen, winkels worden vervangen door webshops en via social media communiceren wij met onbekenden in de hele wereld. Voorbij is de tijd dat wij in een krant of tijdschrift moesten lezen wat trends in andere werelddelen waren.

Niet vreemd dus dat bij de uitreiking van de Foodservice Awards gediscussieerd werd of de huidige formules in Nederland vervangen zullen worden door buitenlandse. Bedreiging of kans? Iedere ondernemer zal hier anders naar kijken. Degene die denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen omdat hij stevig in de markt staat, moet eens naar KLM kijken. Bij de opkomst van low-cost maatschappijen riep KLM dat zij duurder was omdat zij kwaliteit levert. Enige jaren later is het maar een vraag of zij het 100-jarig bestaan haalt.

Of het nu een restaurant- of hotelformule is, we moeten alert blijven en ons aanpassen. Van AirBnB en Uber had vijf jaar geleden nog niemand gehoord, maar het zijn wel concurrenten voor bepaalde sectoren. Pak die uitdaging op!

Ik wens u een behouden vaart.


info@wildemanhospitality.nl

@renewildeman



Dit was de laatste column van René Wildeman. Hij gaat 1 januari 2015 met pensioen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels