blog

Bubbels

Hotel

Nee, deze blog gaat niet over mousserende wijn. Wél over economische cycli in de hotelbranche. Op zowat alle congressen, seminars en andere borrelgelegenheden tuimelt op dit moment iedereen over elkaar heen van enthousiasme.

Bubbels

Er is genoeg investeerderskapitaal beschikbaar, dus geen wolkje aan de hemel. We hebben nog zeker vier à vijf jaren sterke groei voor de boeg; zitten pas in de vijfde inning (van de 9, RvG). We verwachten ondanks de sterke groei van het  aanbod eigenlijk geen bubbels. ’t Is zomaar een greep uitspraken.

Het lijkt mij een plezierige, maar ook gevaarlijke mix van ‘groupthink’ en wishful thinking. Kan dat eigenlijk wel, een paar jaar vooruit bezettingsgraden en kamerprijzen voorspellen?

’t Standaardverhaal is: de hotelsector volgt het Bruto Nationaal Product op de voet. Krijgen huishoudens en bedrijven minder te besteden: op hotelovernachtingen en externe vergaderingen wordt als eerste bezuinigd. Weer wat meer in de portemonnee? Dan zitten de hotels al snel weer vol. In  de praktijk zie je echter verstoringen, zoals 9/11 en olie-, banken- en eurocrises. Sommige daarvan hebben overigens niet eens zo’n impact op de economie als geheel als wel op de reis- en logiesbranche (9/11 bijvoorbeeld). Maar volgens mij heb je die verstoringen niet eens nodig om voorzichtig te zijn met het voorspellen van de toekomst; dat is uit de aard van de zaak al moeilijk genoeg.  Ik pleit uiteraard niet voor collectief zwartijken of angsthazerij, maar zo’n breed gedragen hallelujastemming vraagt wel om een kritisch tegengeluid.

‘Hotels Verenigd Koninkrijk op pre-crisis RevPAR niveaus’, las ik recent. Onmiddellijk brak het zweet me uit, want ik interpreteerde dit heel even als een voorspelling van een crisis die er ieder moment aan zit te komen. Uiteraard werd de vórige crisis bedoeld, maar toch: ik ben wakker geschrokken. Wie volgt?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels