blog

Docent op bijscholing

Hotel

‘Docenten op hotelscholen weten niks van de praktijk.’ Deze en soortgelijk uitspraken verleidde oud-Missetredactrice Bianca Roemaat er ooit toe op deze website een discussie te starten met de stelling: ‘Docenten moeten verplicht worden om minimaal twee keer per jaar stage te lopen in een horecabedrijf.’ In een vileine bui reageer ik wel eens op dit soort opmerkingen met de tegen-stelling dat veel horecamensen juist behoorlijk wat op zouden steken als ze een weekje of wat bij ons op school zouden meelopen.

Docent op bijscholing

Hoe het ook zij, stagelopen, daar heb ik niet direct zin in. Maar zou ik nog iets kunnen leren over gastvrijheid door bijvoorbeeld – schrik niet! –  mijn huis op Airbnb te zetten?

Dat ‘er op zetten’ zelf was trouwens een fluitje van een cent, 10 minuten, hooguit. Maar dan begint ’t pas. Een van de eerste vragen die zich stelt is wat voor prijs je moet vragen. In eerste instantie neemt Airbnb dat uit handen, door op basis van ‘Big Data’ dag-, week- en maandprijzen voor te stellen. Om vervolgens nog geen 24 uur later doodleuk te melden dat ik bij gebrek aan recensies misschien beter wat kan zakken met mijn prijs …

De volgende vraag: wat zijn mijn ambities? Wil ik gaan voor de Superhost status (met o.a. als criterium minimaal 80 procent vijfsterren recensies), wil ik gratis professionele fotografie (en het risico lopen dat gasten teleurgesteld zijn als ze mijn huis in het echt zien)? Hoe hard wil ik werken aan mijn empathisch vermogen en communicatieve vaardigheden? Nog steeds overkomt het me bij iedere boekingsaanvraag dat ik mijn berichtjes terug lees en denk: ‘Dat had beter gekund!’ Immers, ‘Ik kan je niet zo vroeg inchecken omdat ik dacht dat jullie pas ‘s avonds laat zouden arriveren en ik de hele dag moet werken.’ is toch wat minder gastvrij dan: ‘Ik kan jullie rond het middaguur wel oppikken van ’t station.’

Ook de ‘logistiek’ kost de nodige hoofdbrekens. Dekbedovertrekken strijken was nieuw voor me. En de uitcheck-checklist wordt steeds langer. Laatst toegevoegde item, nadat een gast smste dat hij ’t huis maar niet warm kreeg: controleren of de vertrekkende gasten niet in plaats van de thermostaat, alle radiatoren hebben dichtgedraaid …

Leerzaam dus, maar ’t kost allemaal best veel tijd, dat hotello spelen. Mijn bazen hier op de NHTV zijn gelukkig ruimdenkend en ze zien mijn hostmanshipkennis en -vaardigheden met iedere boeking toenemen. Bespaart ze mooi de moeite een stage voor me te regelen!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels