blog

Trots op Nederland na reis door Europa

Hotel

Nederlanders staan bekend als kritisch, ik ben er zelf ook zo een: perfectionist en niet snel tevreden. We klagen over alles, ook over de horeca, toch vind ik dat we ook veel hebben om trots op te zijn.

Trots op Nederland na reis door Europa

Het is alweer een paar weken terug maar de herinnering is nog vers. Al reizend door Europa met
mijn gezin en camper, van Griekenland tot Spanje, kwam ik tot een ontdekking: wij zijn veel commerciëler en gastvrijer dan andere Europese landen. De ontwikkelingen bij Nederlandse strandtenten bijvoorbeeld. Bij weer en wind, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, we kunnen aan het strand altijd wat eten, de mensen zijn welwillend en het is nog lekker ook.

Culinair is een slag gemaakt, we behoren tot de grootste innovators van Europa. Hoogwaardige producten, iedereen is welkom en we zorgen dat onze zaken zomer en winter goed toegankelijk en aantrekkelijk zijn. Wij Nederlanders zien manieren om de omzet te vergroten en dat met de beperkingen van ons koude kikkerlandje.

Dit commerciële besef is in  andere delen van Europa nog niet ingedaald. Toch hebben ze daar vaak een streepje op ons voor: mooie setting, heerlijk weer, prachtig strand en toeristen die voor de deur liggen bij de lokale horeca. Maar dit alles is schijnbaar geen formule voor succes. Zelfs op drukke locaties zijn de keukens soms maar van 13.00 tot 15.00 uur open, en zíe je medewerkers
denken: ‘wilt u nóg een drankje? Ik heb u toch net al een drankje gebracht?’. Ze hebben gewoon niet
door dat assertiviteit extra omzet geeft.

Ik ben oprecht verbaasd over wat ik zag op mijn reis door Europa en ben hierdoor trots op ons land en zijn mensen geworden. Ja, klagen hoort bij ons Nederlanders en kritisch zijn is goed. Maar kijkend naar het resultaat, naar wat wij nu bereiken in Nederland, denk ik dat we trots mogen zijn op onze horeca. En dat mag ook wel eens gezegd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels