blog

Lucky number 13

Hotel

Na mijn reis door Europa ben ik direct naar een volgend avontuur in Azië gegaan. Een geluksvogel was ik: een internationale hotelgroep vroeg mij op hun kosten één van hun vijfsterrenhotels in Phuket te onderzoeken op service en kwaliteit en mijn hele gezin mocht mee.

Lucky number 13

In Phuket kreeg ik een van de mooiste suite’s, meer een villa met privézwembad, toegewezen. Maar wel met een nummer 13. Meteen spookte van alles door mijn hoofd: ‘zal deze reis wel goed komen? Als één van mijn kinderen maar niet uitglijdt bij het zwembad!’

Het tweede deel van mijn reis bracht ons naar Hongkong. Ik was uitgenodigd door de World Luxury Hotel Awards, gezien ik genomineerd was voor een prijs. Maar ook hier had ik weinig vertrouwen in. Ik had mijn team in Nederland een mailtje gestuurd waarin ik mijn zorgen over de voorspelling van die villa nummer 13 deelde, maar kreeg
tot mijn verbazing de reactie of ik wist dat niet 13, maar het getal 4 in Azië een ongeluksgetal is. 13 is juist een geluksnummer. Lucky me. Dit bleek ook, want ik mocht voor de tweede keer de prijs ontvangen voor beste hotelier van Europa.

De stress van bijgeloof die het getal 13 mij gaf, was de mensen daar niet bekend. Dit zie ik als een cultuurverschil en dat brengt me op het volgende: alle mensen in de Aziatische gastvrijheidsindustrie zijn erg lieve mensen, ze lachen veel, buigen de handen samen en zeggen snel ja en ok. Na veel teruglachen, realiseerde ik mij wel dat ik gedurende mijn reis niks gekregen heb wat ik écht nodig had. Schijnbaar is het ook
heel erg onbeleefd om door te vragen, daar kwam ik achter toen ik vijf keer om de rekening vroeg, tot mijn verbazing kreeg ik een kop thee.

Als we dit herleiden naar de Westerse markt dan ligt dat bij ons duidelijk anders. Wij geven vaak wél aan wat we nodig hebben. Het hotel dat ik heb bezocht, heb ik laten weten dat er een grote slag gemaakt kan worden om superservice aan gasten van de Westerse markt te geven. De mensen die in Azië werken, zullen in dat geval wel vragen moeten durven te stellen. Hier zullen trainingen voor moeten komen, óf iemand anders die vloeiend Engels spreekt moet hier een leidende rol in spelen. Voor mij en mijn hotels geldt dat we andere culturen steeds beter begrijpen, en we delen nu natuurlijk onze Aziatische gasten niet meer in op hotelkamers met een 4.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels