blog

Bananen

Hotel

U kent ze wel, die kaartjes op de badkamer om de handdoeken nog een keer te gebruiken en zo bij te dragen aan een beter milieu. En het scheelt u ook nog eens geld. Dat betere milieu is wat in de psychologie uitgestelde indirecte beloning heet: je doet nu iets (handdoek hergebruiken), waarvoor je in de toekomst iets terugkrijgt (een beter milieu).

Bananen

Heel nobel allemaal, maar het kan beter. Wij mensen blijven apen. En geef een aap de keus tussen nu één banaan of morgen twee bananen en hij zal zonder aarzelen meteen de banaan grijpen.

U als hotelier kunt uw gasten ook die ene banaan meteen geven, de directe beloning. Dat bewijst een idee van Novotel Amsterdam in ieder geval. Daar liggen op de kamer kaartjes die gasten aan de buitenkant van de deur kunnen hangen. Als ze dat doen, wordt de kamer die dag niet schoongemaakt en ontvangt de gast een voucher van €5 voor de hotelbar. Slim! Dat scheelt heel wat tijd in housekeeping en levert daarmee per kamer meer op dan de €5 die het kost. ‘Een heel directe beloning en daarmee een grotere incentive voor gasten dan inspelen op het gevoel’, zegt gm Dirk Beljaarts.

In Novotel Amsterdam loopt sinds begin januari een pilot. Als het succesvol blijkt , en dat wordt binnenkort geëvalueerd, gaan misschien meer Accor-hotels er mee werken. Hoeveel gasten er gebruik van maken, wil Beljaarts voor er intern geëvalueerd is niet zeggen. Maar zelf is hij heel tevreden met het resultaat. Ik hoop dat dit navolging vindt.

Beljaarts meldt ook dat gasten die er gebruik van maken, vaak óók de handdoeken nog een dag gebruiken. Dubbel winst voor de hotelier en drie bananen voor uw gast.

Twee noten: ten eerste kan een longstay-gast natuurlijk niet drie weken in een ongestofzuigde kamer zonder schoon linnengoed zitten. Na een paar dagen stuurt Beljaarts heus housekeeping wel naar binnen. Ten tweede: ik zeg niet dat uw gasten apen zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels