blog

Hillary of Donald: waar is de visie?

Hotel 0

Op het vliegveld van Las Vegas zit ik deze column te schrijven. Ook zit ik bij te komen van een hectische week op de IMEX, maar vooral van Las Vegas. Ik vond het vorig jaar al wennen; de hele dag luide muziek, geen daglicht, gokken, roken in bars en het casino, maar dit jaar kwam daar nog iets bij: het laatste debat van de presidentsverkiezing…

Hillary of Donald: waar is de visie?
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

De dag voor het debat merk je het al: protesten tegen zowel Hillary als Donald. De grote voorsprong van Hillary? Daar merk je onder de Amerikanen weinig van. De twee lijken dichter bij elkaar te zitten dan de peilingen beweren. Gek genoeg ontvangen beiden dezelfde kritiek: het wordt maar niet duidelijk wat hun plannen zijn voor Amerika (en daarmee de wereld). Een visie ontbreekt.

Laat dat nu ook in ons vakgebied steeds belangrijker worden. Nieuwe medewerkers, bestaande afdelingen, iedereen in je bedrijf wil weten wat de stip op de horizon is. Waar gaat het bedrijf naartoe? Welke keuzes maak je? Welke route leg je af? Ik merk dat ik dit zeker in het begin moeilijke vragen vond. Hoezo, waar gaan we naartoe? Gewoon: recht vooruit en onze gasten elke dag in de watten leggen. Zorgen dat we enkel lovende kritieken krijgen en het beter doen dan vorig jaar. Weten wat ons budget en wie de concurrent is, leek mij voldoende. Maar nu niet meer. Ik kan nu uit ervaring zeggen: een visie helpt. Het helpt je bedrijf sturing geven en het maakt het ook heel duidelijk: je kunt elke keuze die je maakt langs die ene lat leggen. Daarmee krijg je draagvlak en ben je consequent.

Toch vind ik ook dat de route naar die stip op de horizon vaak te rigide wordt vastgehouden. Waarom zou je niet af en toe, als de actualiteit erom vraagt, de route bijstellen? Het is net als met zeilen: je kunt niet in een rechte lijn naar je bestemming, soms moet je laveren of overstag om er te komen.

Juist dat laatste is moeilijk voor de grotere ketens. Voordat je een koerswijziging op ‘het hoofdkantoor’ hebt bewerkstelligd, moet je langs allerlei schijven en overleggen. Nee, geef mij dan maar een bedrijf met korte lijnen, waarbij je binnen de afgesproken kaders de ruimte hebt om snel aan te passen aan de werkelijkheid van het moment. Makkelijker, en zo kun je de concurrentie voorblijven. Dat maakt het echter niet minder spannend – maar dat is ondernemen – je maakt niet altijd de juiste keuze. De kunst is die onzekerheid niet onder stoelen of banken te steken maar die uit te spreken. Juist dan ga je ervoor.

En niet zoals Hillary en Donald tegen elkaar, maar juist met elkaar!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels