blog

‘Ik weet niet waarom niet’

Hotel 1124

Ik belde vorige week voor het eerst in lange tijd naar een hotel waar ik vroeger veel contact mee had. Nu ik het nummer weer intoetste, herinnerde ik me dat de telefoon daar altijd op een fantastische manier werd opgenomen. Ik verheugde me er ineens een beetje op!

‘Ik weet niet waarom niet’

Dat heb je soms, dat je als het ware de stem van het hotel hoort doorklinken in die van de receptioniste. Rustig, vriendelijk, netjes, met smaak. Een telefonisch welkom in stijl. Hier zat alles erin. Ik had het weleens als voorbeeld gebruikt bij een ander bedrijf toen het ging over ‘de perfecte eerste indruk.’

Het ging toen ongeveer zo: ‘Goedemiddag, hartelijk welkom bij grand hotel Puntje Puntje in Ergens aan Zee. U spreekt met Annemarie van Lelyveld. Waarmee mag ik u van dienst zijn?’
Nu ik het hotel weer belde, dacht ik dus even een paar seconden de tijd te hebben, maar dat was niet meer zo. Na twee keer overgaan werd de telefoon opgenomen: ‘Hotel Puntje Puntje, met Agnèès!’

Ik bleef even stil en was ook even van mijn apropos. Ik twijfelde even. Had ik wel het juiste nummer ingetoetst? ‘Ja, sorry’, zei ik toen de receptioniste vroeg of er wel iemand aan de lijn was, ‘het ging even iets te snel, excuses!’ Ik herpakte me en nadat Agnes me overigens prima had geholpen, vroeg ik er toch nog even naar.

‘Sorry dat ik het vraag hoor, maar ik herinner me dat jullie vroeger de telefoon altijd aannamen met een uitgebreide welkomstboodschap, zijn jullie daar mee gestopt?’

Haar antwoord blijft me nog wel even bij. Ik denk namelijk dat het illustratief is voor veel dingen in een horecabedrijf dat al wat langer bestaat en waar mensen stuurloos op de automatische piloot werken: ‘Ja, inderdaad. Dat deden we vroeger, hè? We hadden een manager die daar altijd heel scherp op was. Ik weet eigenlijk niet waarom ik dat nu niet meer doe. Grappig dat u het zegt!’

Lees ook: Wouters blog over gastvrij internet
Veel winkelbedrijven gaan failliet terwijl ‘de crisis’ toch al een tijdje voorbij is. Steeds wordt de schuld neergelegd bij het internet. Is dat wel terecht?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels