blog

Vijf tips voor een snel en betrouwbaar wifi-netwerk in hotels

Hotel 1359

We hebben het allemaal weleens meegemaakt: een slechte wifi-verbinding in het hotel. Of het nu een lage snelheid, het steeds weer uitvallen van de verbinding of een ondermaats beveiligingsbeleid betreft, het is altijd irritant als het wifi in een hotel niet goed werkt. Het draadloze netwerk speelt een cruciale rol in de totale reiservaring; van zoeken naar nabijgelegen attracties, boeken van een restaurant voor het diner of ontspannen in de hotelkamer met een filmpje op Netflix. Toch halen veel hotels met hun wifi nog steeds niet het connectiviteitsniveau dat hun gasten vandaag de dag verwachten. Hieronder tref je een aantal best practices voor het installeren van wifi in een hotel voor de beste gebruikerservaring.

Vijf tips voor een snel en betrouwbaar wifi-netwerk in hotels
Peter Bos, Head of Channel Benelux bij ZyXEL
  1. Begin altijd met een locatie onderzoek – Het is aan te raden een uitgebreid locatie-onderzoek op het hele terrein van het hotel uit te voeren, voorafgaand aan de implementatie van een nieuw wifi-netwerk. Het is namelijk van belang eerst helder te krijgen hoe de omgeving, de constructie van het hotel en de condities van de locatie zijn. Elk gebouw is immers anders, met een scala aan factoren die van invloed kunnen zijn op de prestaties van het draadloze netwerk. Daarom is een locatie-onderzoek de enige manier om uit te zoeken welk type netwerk nodig is om de zo min mogelijk klachten en potentiële problemen op te hoeven lossen. De constructie van het gebouw kan in het voordeel van het netwerk werken. Bijvoorbeeld, een access point (AP) in een kamer met een dikke vloer kan gunstig zijn, omdat hierdoor de connectiviteit in de onderstaande kamer niet wordt gehinderd. Is de vloer juist dun, dan kan de AP van de verdieping erboven helpen bij het voorkomen van “dead spots” veroorzaakt door andere factoren in het gebouw.
  2. Begrijp de behoeftes van de gebruikers – Om het wifi-netwerk aan te laten sluiten op de behoeften van de doelgroep, zul je eerst moeten weten hoe het wifi zal worden gebruikt. Wat zijn de verwachtingen van de klanten bij het gebruik en wat voor soort webverkeer zal het draadloze netwerk faciliteren? Zal het alleen fungeren om gasten toegang te verschaffen tot het internet en het versturen van e-mails, of hebben ze meer bandbreedte nodig zodat ze ook Netflix kunnen streamen of Skypen? En hebben de hotelmedewerkers wifi nodig voor het optimaliseren van interne bedrijfsprocessen? Dit alles heeft ook invloed op het type op te zetten netwerk en hoe het beheerd gaat worden. Niet alleen hoge snelheden, maar vooral het beheer van de bandbreedte, is de sleutel tot een betrouwbare en naadloze klantervaring.
  3. Hoe te profiteren van het draadloze netwerk? – Gasten betere gebruikerservaring leveren en een kostenbesparing bewerkstelligen, zijn niet de enige zakelijke overwegingen om een wifi-netwerk op te zetten. Het is ook belangrijk om te kijken naar andere manieren waarop de organisatie van het draadloze netwerk kan profiteren. Zo kunnen hotels met het wifi nieuwe inkomstenbronnen aanboren. Denk aan een reclame-portaal voor lokale bedrijven, speciale aanbiedingen via een speciale mobiele app voor gasten of een eenvoudigere manier om roomservice of een massage in de spa te bestellen. Wifi kan worden gebruikt als een springplank naar een portal die deze diensten zichtbaar kan maken voor de hotelgast; een soort etalage voor aanvullende diensten die het hotel te bieden heeft.
  4. Channel planning en bandbreedte sturing – Gezien het grote aantal gebruikers dat toegang moet krijgen tot het hotel wifi-netwerk, is het belangrijk dat dit goed wordt gemanaged. Meer gebruikers vraagt om meer AP’s. Wanneer verschillende AP’s binnen een bepaald gebied uitzenden, verhoogt dat de mogelijkheid van interferentie tussen de signalen, vooral als alle AP’s uitzenden op hetzelfde radiokanaal. Indien de storing te groot is, moet de netwerkbeheerder de configuratieopties van de AP controleren om interferentie te verminderen. Met Dynamic Channel Selection (DCS) kan de AP deze taak automatisch uitvoeren, zodat de netwerkbeheerder zijn tijd aan andere taken kan besteden. De AP scant het gebied en kiest het kanaal met de minst gedetecteerde storing. Het is raadzaam een leverancier te kiezen met verstand van zaken, die ervoor zorgt dat alle AP’s met elkaar in contact staan, voor hogere snelheden en betrouwbaarheid. Sturing van de bandbreedte maakt het ook mogelijk de stap van 2,4 naar 5GHz te maken, wanneer de devices van de gebruiker dit ook ondersteunen.
  5. Welke oplossingen en technologie creëren naadloze interactie met klanten? – Bij het eerste gebruik is het belangrijk voor betrouwbaarheid te gaan in plaats van alleen voor de hoogste snelheden, zodat de devices van de gasten naadloos kunnen worden verbonden met het draadloze netwerk. In de praktijk zijn hotels dusdanig druk, dat klanten toch nooit de geadverteerde snelheden zullen bereiken. De beste resultaten worden behaald door verschillende AP’s, die de specifieke kenmerken van het gebouw het beste benutten, te mixen en matchen. Hiermee behoort het gebruik van dezelfde AP voor elke locatie dan ook tot het verleden!

Peter Bos is Head of Channel Benelux bij ZyXEL

Lees ook de blog van Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels: Ook wifi is gastvrijheid

Ook wifi is gastvrijheidHeerlijk: je komt ergens aan, bestelt een kop koffie en nog voordat je goed en wel zit, maakt je telefoon – of ander mobiel apparaat – verbinding met het wifi-netwerk van dat etablissement.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels