blog

Vloggende hotels of skypen met een boeker

Hotel 0

V  loggende hotels, of een reserveringsmedewerker die via Skype contact heeft met een boeker. Is het denkbaar?

Vloggende hotels of skypen met een boeker
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

Ann Lewnes, chief marketing director van Adobe, deed recent op televisiezender CNBC een opvallende uitspraak in een interview. Het ging voornamelijk over hoe het marketingbudget van Adobe tegenwoordig wordt besteed. Ann vertelde dat zij het merendeel van haar budget (meer dan 75%!) uitgeeft aan digitale marketing. Maar ze concludeerde ook dat nog niet elke beroepsgroep hier al klaar voor is. Volgens haar is er een aantal ‘early adopters’ en zij schaarde de ‘travel industry’ daar ook onder.

Opmerkelijk

Vooral dat laatste vind ik opmerkelijk. Als wij onze beroepsgroep tot de ‘early adopters’ laten behoren, dan geven we onszelf misschien nét iets te veel eer. Zijn het niet de intermediairs zoals Booking.com die met veel grotere marketingbudgetten de digitale wereld al voor ons hebben verkend? Het is natuurlijk een beetje wrang om te constateren dat een intermediair gasten beter een-op-een weet te bereiken dan de gemiddelde hotelier.

Effectieve campagne

Zo had Travelbird onlangs op de Belgische markt een zeer effectieve campagne. Wat maakte die zo effectief? Juíst, en daar heeft Ann gelijk in, zij hebben een – groot – marketingbudget dat al veel meer digitaal wordt ingezet. De hotelier heeft toch nog steeds een lichte voorkeur voor de papieren advertentie. Ongeacht het bereik en de Return on Investment. Maar waar het om het boeken van nachten gaat, wil je niet alleen met hagel schieten, maar ook persoonlijk bereiken. Er is dan ook al een eerste verandering gaande: vergaderzalen zijn online te boeken en elke keten heeft een direct zichtbare, online boekingsmogelijkheid op de eigen website. Leuk, maar dat is toch slechts de basis?

Denkbaar?

Is het denkbaar dat een reserveringsmedewerker via Skype contact heeft met de boeker? Ik denk dat we veel inspiratie kunnen halen uit hoe radiostations het aanpakken: dj’s vloggen en de programma’s en fragmenten zijn ook online te bekijken. Zonder het programma geluisterd te hebben – ik luister namelijk geen 538 – blijf ik toch op de hoogte van de dagelijkse beslommeringen van Coen & Sander.
Daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen. Want, zeg nu zelf, het is toch eigenlijk raar dat in een branche waar persoonlijk contact zo’n belangrijke rol speelt, we nog steeds afstandelijke instrumenten inzetten om onze gasten te bereiken?

Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels