blog

Campinggasten en goedkope rosé

Hotel 0

Misschien is het dit jaar wel het vijfenveertigste jaar op rij dat mijn ouders de halve zomer samen in een tent slapen. Ze zijn gek op kamperen, en ik denk dat mijn vader over 10 jaar, als hij tachtig is, in de zomer nog altijd liever op zijn luchtbed dan in het bed van een vijfsterrenhotel ligt.

Campinggasten en goedkope rosé

Nu moet je niet denken aan een primitief onderkomen wanneer je aan twee (bijna) bejaarden in een tent op een camping denkt, de vergelijking met het vijfsterrenhotel was niet toevallig. Hun zomerhuis op stokken lijkt op de bedoeïentent van de reizende Khadaffi. Werkelijk van alle gemakken voorzien. Als ze willen, stallen ze hun fietsen gewoon binnen. Zittend op het royale terras voor hun tentveranda, drinken zij zo aan het eind van de dag een glas wijn. Natuurlijk geen lauwe bocht uit een campingbeker, maar ijskoude goede wijn uit een mooi wijnglas. Lekker wat hapjes erbij, het is tenslotte vakantie.

Waarom ik schrijf over de vakantie van mijn ouders? Omdat zij als ‘babyboomers’ behoren tot een ontzettend grote groep horecagasten. En vooral omdat ze tegenwoordig in een horecabedrijf een stuk moeilijker te verwennen zijn dan pakweg 15 jaar geleden. Toen was het nog ‘creperen op de camping en genieten in de horeca’.

Ik weet zeker dat de wijn die 65-plussers drinken op het vakantieadres vaak beter is dan de huiswijn van een gemiddeld horecabedrijf. Die wijn vonden ze 15 jaar geleden nog ‘hééérlijk’ maar de tijden veranderen. Nu is de kwaliteit van het gemiddelde horeca-assortiment zelfs de reden dat zij na een fietstocht niet meer op dat horecaterras gaan zitten, maar lekker thuis of op de camping. Want daar zijn wijn en hapjes, ongelooflijk maar waar, veel lekkerder.

Stom dus eigenlijk dat veel horecaondernemers in toeristengebieden nog steeds huiverig zijn om een kwaliteitsslag te maken. Want iedere vakantiegast zou toch een stamgast voor drie weken moeten zijn? Ontdek wat deze gasten willen drinken en wat ze daar voor over hebben. Het zal je verbazen…

Betere wijn, keuze per glas en een fingerfoodkaart ‘anno nu’. Dat hoeft echt niet voor de laagste prijs hoor! Door ten onrechte te denken dat al die ‘campinggasten’ alleen goedkope rosé en bitterballen willen hebben, krijg je uiteindelijk ook alleen de campinggasten die dat willen. Dan bewijs je toch nog je gelijk. In een cirkelredenering.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels