blog

De toekomst van de travel manager

Hotel 36

Het jaarlijkse wereldcongres van ACTE, de associatie voor travel management en travel managers vond recent maand plaats. Centraal stond daar de vraag welke rol de travel managers in 2020 nog zullen hebben. Een relevante vraag, zeker ook voor hotels.

De toekomst van de travel manager
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

Wat gaan de travel managers doen om bijvoorbeeld mee te gaan in de roep om transparantie, wat gaan ze doen op technologisch vlak… Allemaal zaken die bepalen of een travel manager niet eigenlijk volledig overbodig aan het worden is.

De algemene conclusie is in ieder geval dat de rol van een travel manager verandert. In welke zin, hangt sterk af van degene aan wie je het vraagt: een travel manager zelf, een Travel Management Company of een bedrijf dat (gedeeltelijk) gebruikmaakt van de diensten van een travel manager. Gedurende de discussie werd duidelijk dat iedereen de verandering voelt, maar het tempo waarop en de mate waarin verschilt. Er gebeurt hier iets grappigs: de verschillen blijken niet in het type bedrijf te zitten, maar in de continenten. Amerika is met haar Silicon Valley al veel verder. Daar zijn zelfs al apps die je reispatroon opslaan en op basis daarvan een heel schema voor je uitrollen zonder dat daar mensenhanden aan te pas komen.

Poldermodel

In Europa wordt er vanuit het poldermodel naar gekeken: we doen van alles wat. In het Oosten blijkt dat er nog volledig wordt vertrouwd op een travel manager. Bijzonder en lastig: als je verandering wilt zul je dat branchebreed en zonder verschillen tussen de continenten voor elkaar moeten boksen.

Hopeloos ouderwets?

Het faillissement van de travel manager lijkt niet ver weg, maar hoe dit gaat, kun je – zolang je niet gezamenlijk optrekt – niet beïnvloeden. En juist dat is ingewikkeld, want over één stelling op het congres was iedereen het eens: dat onze industrie niet de snelste is. Veranderingen hebben altijd even tijd nodig. Hoe dat komt? Ik denk doordat de basis toch nog steeds gastvrijheid, menselijk contact en interactie is. Juist die zaken zijn denk ik moeilijk te regelen in een app. Of ben ik dan hopeloos ouderwets?

Erik-Jan Ginjaar,
directeur Postillion Hotels Nederland

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels