blog

Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels: ‘Stilstand is achteruitgang’

Hotel 1570

Halverwege januari is traditioneel in Rotterdam ‘People’s Business’, de beurs waarmee het zakelijk jaar van Rotterdam wordt geopend. Sinds 2016 wordt rondom de beurs een kennisprogramma georganiseerd. Dit jaar met als thema: ‘Beyond Smart Cities’.

Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels: ‘Stilstand is achteruitgang’
Erik-Jan Ginjaar, Directeur Postillion Hotels

Dat laatste is een verzamelnaam voor integrale oplossingen waarmee een stad wordt klaargestoomd voor de toekomst. Beyond is eraan toegevoegd om aan te geven dat de oplossing die morgen wordt bedacht, gisteren eigenlijk alweer achterhaald is.

Het podium werd op de tweede dag gegeven aan Jan Rotmans van de Roadmap Next Economy. Hij gaf aan dat voor veel bedrijfstakken (onderwijs, gezondheidszorg, overheid) de passie, aandacht en bezieling langzaam heeft plaatsgemaakt voor doelmatigheid, efficiency, methodiek en afrekenen. Een verhaal dat lang bleef hangen.

Is namelijk wat Jan Rotmans zei ook niet een beetje het gevaar voor de gastvrijheid, en nog specifieker voor de hotels anno 2017? Heeft op veel plekken de passie, aandacht en bezieling niet ook plaatsgemaakt voor doelmatigheid, efficiëncy en methodes?

Kritisch als ik ben, moet ik constateren dat ik ook in die valkuil gelopen ben. Is het niet zo dat ik het afgelopen jaar vaker een keuze heb gemaakt die doelmatig of methodisch was ingegeven? Ja, eigenlijk wel. En als ik die kritische lijn doorzet: ervaar ik dat dan ook niet steeds vaker als ik ergens zelf als gast kom? Ja, eigenlijk wel.

‘ZIJN WE NIET TE VER
DOORGESLAGEN?
VERSTARREN WE NIET?’

Een voorbeeld: ik ging dineren in Antwerpen. Omdat de files meevielen, was ik iets te vroeg. Ik wilde alvast plaatsnemen met een glas wijn. Ik denk dat ik om 18.30 uur aanklopte… Helaas, het restaurant ging pas om 19.00 uur open. Ik snap dat dit het proces is en dat dit de werkafspraken zijn. Maar zijn we dan niet te ver doorgeslagen? Verstarren we niet? Verbureaucratiseren we niet?

Meer lezen van Erik-Jan Ginjaar? Een klacht is een kans… (of niet…)

Ik denk dat het gezond is dat een bedrijf aandacht blijft houden voor het innoveren, ontwikkelen en experimenteren. Natuurlijk kost dat tijd en inspanning en gaat dat niet altijd alles direct goed. Natuurlijk moet je daar een beetje lef voor hebben, maar hé, dat is ook ondernemen.

Ik heb dus, door het verhaal van Jan Rotmans en People’s Business nogmaals het besef gekregen dat stilstaan achteruitgang is. Misschien moeten we wat dat betreft de crisis maar niet te snel vergeten, want die periode heeft ons allemaal gedwongen om te blijven ontwikkelen, experimenteren en innoveren!

Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland is columnist bij Misset Horeca.

Leestip: Directeur Postillion Hotels (32): ‘Ik kan als een olifant in een porseleinkast tekeer gaan’ 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels