blog

Jasje-dasje: uitstervend ras?

Hotel 6341

Eén van onze collega’s werkt nog niet zo lang bij ons. Een vlotte, energieke jongeman die na een kort uitstapje buiten de hotellerie weer terug wilde. Nadat hij is begonnen, blijk ik toch één verwachting niet goed te hebben uitgesproken. Hij kleedt zich namelijk in eigentijdse kleren: pantalon, overhemd, bovenste knoop open en een linnen sjaaltje.

Jasje-dasje: uitstervend ras?
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

Ik ben een beetje van slag. Naar je werk, zeker in ons prachtige vak, kom je toch in pak? Jasje-dasje toch? Nee, ik had het mis. Hij moest zich ook kunnen kleden naar de dag en naar het soort afspraken. Desalniettemin bleef het linnen sjaaltje dwarszitten. Uiteindelijk heeft een check op Photofeeler.com – deze tool scant foto’s in de categorieën: business, social en dating – het sjaaltje definitief verbannen. Vreemde ogen dwingen dus echt.
Dit lijkt onbelangrijk, maar het is tekenend voor een discussie die ik steeds vaker voer. Ik ben opgevoed met de gedachte dat je als gastheer (of -vrouw) elke dag netjes in pak (jasje-dasje zo je wilt) naar je werk gaat. Zelfs als je geen externe afspraken hebt, het kan immers altijd dat een gast aandacht van je wilt. Die dien je dan te geven. En dat kan niet in vrijetijdskleding.

‘IK BESEF DAT IK ALS OUDERWETS
BESTEMPELD KAN WORDEN’

Juist daar wringt de schoen. Je ziet dat (bedrijfs)kleding zich de laatste tijd steeds meer ontwikkelt tot iets waarin veel speelruimte is. Ik besef ook dat ik als ouderwets bestempeld kan worden met het standpunt dat ik liever terugga naar de tijd waarin een gastheer of gastvrouw duidelijk herkenbaar gekleed ging. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat misschien ook wel ben. Dit komt omdat ik vind dat wanneer ik iemand in mijn rol als gastheer ontmoet, hij of zij niet geconfronteerd hoeft te worden met mijn privé-voorkeuren. Ik ben dan aan het werk, in functie.

‘JASJE-DASJE KAN BIJDRAGEN
AAN JE UITSTRALING.
HET BRENGT RUST
EN AUTORITEIT OVER’

Daarnaast kan jasje-dasje bijdragen aan je uitstraling. Het brengt rust en autoriteit over. Ik heb bijvoorbeeld jarenlang een rode das gedragen op dagen dat ik moeilijke gesprekken moest voeren. Uiteraard psychologie van de koude grond, maar toch. Ik blijf me inzetten voor passende kleding, al behoor ik daarmee in de ogen van sommigen langzamerhand tot een uitstervend ras. 

Erik-Jan Ginjaar, directeur
Postillion Hotels Nederland

Lees hier Ginjaars laatste column: Hotelier zonder horeca-DNA

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels