blog

Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels: De baas of de coach

Hotel

Toen ik net begonnen was als general manager bij Postillion Bunnik, moest ik wennen. Wennen aan een organisatie waar je op verantwoordelijkheden wordt aangesproken in plaats van op procedures.

Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels: De baas of de coach

Wennen aan een organisatie waar de CEO zich bijna elke dag bemoeit met de gang van zaken. Wennen aan de moderne communicatiemethoden: WhatsApp of sms, in plaats van een faxbericht met de belangrijkste krantenkoppen.

Belangrijk hierbij was dat ik in sneltreinvaart leerde zelf keuzes te maken en dat ik niet met elke opmerking iets hoefde te doen. Gek werd ik, als ik een sms kreeg met de tekst: ‘De vuilnisbakken worden niet meer geleegd?’ De boodschap duidde op het feit dat de Algemene Dienst de parkeerplaats niet goed had bijgehouden; het voelde alsof ik werd aangesproken op mijn leiderschap. Als door een wesp gestoken verliet ik dan mijn kantoor en zorgde voor een schone parkeerplaats.

Nu, een jaar of vijf later, besef ik dat ik hiermee juist géén goed leiderschap liet zien. Nee, ik liet zien brandjes te kunnen blussen in plaats van de grote lijn te kunnen vasthouden. Best ingewikkeld, maar het besef komt uiteindelijk. Ach ja, ze zeggen ook: ‘Verstand komt met de jaren.’

Belangrijker is: hoe ga ik nu om met deze kennis? Deze week had ik een discussie met een collega die de vastgestelde regels te streng vond. Eigenlijk vind ik dat ik mijn collega zijn eigen keuze moet laten maken, niet op zijn stoel moet gaan zitten. Anderzijds vind ik het belangrijk dat we ons allemaal aan dezelfde spelregels houden. Moet ik in dit geval de coach zijn: wat is goed voor het bedrijf, wat is op de lange termijn goed, waar help ik mijn collega mee? Of moet ik in dit geval toch als baas optreden en mijn poot stijf houden?

Dit is feitelijk de ingewikkeldste keuze die mij elke dag bezighoudt. Grijp ik in omdat ik per se de regels wil handhaven of probeer ik daar weg van te blijven en de teugels te laten vieren? Als ik terugdenk aan die sms, kies ik ervoor de teugels te laten vieren. Maar toch: soms, heel soms, denk ik: ‘Die sms was zo slecht nog niet.’

Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland is columnist bij Misset Horeca.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels