blog

‘Investeren in wifi is investeren in de toekomst’

Hotel 7161

De ‘connected’ toerist is de afgelopen jaren aan een opmars bezig binnen de horeca. Of deze gast nu oud of jong is, op reis is voor werk of plezier; de constante behoefte aan een goede verbinding doet zich voor onder alle bevolkingsgroepen en in deze behoefte voorzien is de sleutel tot hun tevredenheid. Voor de horecabranche is gratis wifi van goede kwaliteit inmiddels een basisbehoefte. Gasten verwachten dat de verbinding in hun hotelkamer minstens zo goed is als het bereik thuis of op kantoor.

‘Investeren in wifi is investeren in de toekomst’

Als je aan techtrends denkt, denk je waarschijnlijk eerst aan Internet of Things (IoT), Virtual Reality of misschien robotica. Aan de basis van al deze trends staat een stabiel, gedegen netwerk: je gaat tenslotte ook geen zwembad of bubbelbad aanleggen zonder eerst de afvoer op orde te hebben. Dus als je aan de eisen van je gasten wilt voldoen, moet je het wifi-netwerk op orde krijgen, en snel!

Waarom geen wifi?

Wat houdt hotels tegen als het om goede wifi gaat? Allereerst zijn hotels een nogal uitdagende basis voor wifi: de verschillende gasten proberen allemaal tegelijk met hetzelfde netwerk te verbinden met verschillende telefoons, tablets en laptops. Daar komt nog bij dat hotels vaak een grote oppervlakte beslaan, met diverse verdiepingen en binnen- en buitenverblijven. Bovendien zijn er binnen het hotel vaak talloze apparaten en toepassingen aanwezig die de radiofrequentie verstoren, wat de verbinding bepaald niet ten goede komt.

Als het wifi-signaal niet toereikend is, zullen je gasten dat laten merken. Dat kan bij de receptie zijn, maar ook in online recensies en uiteindelijk in je winstmarge. Wifi is geen kwestie meer van IT, het is een essentieel onderdeel van zakendoen. Zie je draadloze verbinding als heet water, of goed eten. Connectiviteit is een basisbehoefte van je gasten, en zou daarom een basisuitgave moeten zijn.

>> Bekijk hier alles over Hoteltech

Bouwen op de basis

Een goed voorbeeld is het Pulitzer hotel in Amsterdam. Door de bouwstijl van de honderden jaren oude grachtenpanden die deel uitmaken van het hotel, was het aanleggen van een draadloos netwerk een uitdaging. Door in alle 227 kamers Ruckus ZoneFlex H500 Acces Points te installeren en ook de openbare ruimten van Acces Points te voorzien, werd gezorgd voor een goede dekking. En dat is nodig, want hoewel je gasten zich overal in en om het hotel bevinden, kun je makkelijk met ze in contact blijven dankzij telefoons en tablets. Zo kun je altijd inspelen op vragen of feedback en zorg je ervoor dat ze tevreden zijn.

>> Meer over wifi

Wanneer hotels investeren in een goede wifi verbinding, maken ze zich op voor de toekomst. Gasten zullen in de toekomst terug blijven komen als je nu al investeert in de technologie die je dan hebt. De moderne gast wil altijd een verbinding van het hoogste niveau, waar hij of zij ook is. Door verbindingsproblemen op te lossen, bijvoorbeeld met de installatie van een netwerk dat interferentieproblemen verkleint of zelfs wegneemt, krijgen gasten toegang tot alle faciliteiten die een hotel biedt. Hierdoor zijn zij blijer, en wordt de hotelervaring positiever ervaren. Je zou het eten in je hotel nooit verwaarlozen, en datzelfde geldt voor wifi: horeca moet nu investeren om gasten vandaag, morgen en in de verre toekomst tevreden te houden.


Spencer Hinzen is directeur EMEA Business Development Ruckus Wireless

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels