blog

Even nakijken

Hotel 12130

Het jaarlijkse nakijkcircus is weer begonnen. In mei leveren onze derdejaars hun papers Strategic Management in. In een van die papers worden ze geacht een financiële analyse te doen van een grote internationale hotelketen. Altijd even stressen, want het gaat om zo’n honderd papers, je wilt ze goed en objectief beoordelen, én van nuttige feedback voorzien.

Even nakijken

De beloning voor al ons harde nakijkwerk: er valt af en toe wel wat te lachen (om de onschuldigen te beschermen, zijn in de voorbeelden hieronder wat niet-essentiële details veranderd).

Zo blijkt bijvoorbeeld dat onze studenten zeer positief ingesteld zijn. De ketens die ze hebben bestudeerd, worden beschreven als “clearly impressive”, “exquisite” en als [simply] “the best hotel company”.

Ook hun logica is vaak ‘zonnig’. Zo adviseert een aantal studenten aan Hilton om bestaande Hampton hotels om te bouwen tot Curios. Want: de average daily rate is bij Curio veel hoger! Ik vond de logica in eerste instantie ver te zoeken, maar kijk, in een persbericht op Hotel Online: “If you look at the first Ws, they were conversions of Holiday Inn hotels. They just took a pretty boring property, sexed them up, made them cool and charged a lot more money.” (bron: Hotel-online.com). Dus toch zo gek nog niet!

Wellicht iets minder goed ge-researched: Marriott wordt geadviseerd een nieuwe soft brand te ontwikkelen, met als naam “Mono by Marriott”. Jammer wel dat ‘mono’ Engels is voor de Ziekte van Pfeiffer! Volgend jaar “Bedbugs by Best Western”?

Alle gekheid op een stokje: er zat weer een aantal hele goeie papers tussen, ik heb al lezende nog wat opgestoken over de ketens en (altijd een mooi moment) één paper zelfs een dik-verdiende 10 kunnen geven. Nu dóór naar de (digitale) stapel afstudeerscripties …

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels