blog

Vaste contracten? Verleden tijd!

Hotel 1254

Op de Horecava had ik veel tijd om collegahoteliers en vertegenwoordigers van hotelscholen te spreken. Uiteraard filosofeerden we over de kwaliteit van het hotelonderwijs, de rol van de overheid en de eeuwige discussie over (schijn)zekerheid in de vorm van vaste contracten.

Vaste contracten? Verleden tijd!
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels Nederland

De discussie barstte los toen het ging over het afschaffen van vaste aanstellingen. Gewoon weg ermee! Goed voor de ontwikkeling van zowel de medewerker (die zich moet blijven ontwikkelen, verbeteren en moet opvallen) en werkgever (die zich moet blijven inzetten om de medewerker te behouden). Al pratende bleek er aan onze tafel een goed voorbeeld te zitten: een Coo van een keten gevestigd in het buitenland, die telkens een aanstelling voor drie jaar krijgt. Deze kan worden verlengd, tussentijds opengebroken worden of hij kan worden weggekocht. In deze drie jaar voelt hij de verplichting om te blijven opvallen, zichzelf te blijven ontwikkelen en goede resultaten te boeken.

Alleen goed voor de werkgever?

KLM en Sodexo: contract voor vijf jaarIk hoor u denken: ja, dat is dus alleen maar goed voor de werkgever. Nee! Want door als werknemer aan de slag te gaan met een plan met duidelijke voordelen voor de werkgever én iets meer onzekerheid voor de werknemer, is de onderhandelingspositie van de werknemer over bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden sterk verbeterd.  Geldt dit dan voor alle niveaus? Twijfelachtig wordt er gereageerd. Maar ik ben voor, want deze gedachtegang brengt tal van mogelijkheden met zich mee. Waarom zou het niet kunnen voor bijvoorbeeld de afwas? Ik weet zeker dat als je met je afdeling Stewarding aan tafel gaat, en met hen gaat nadenken over hoe deze afdeling kan verbeteren, er duidelijke voordelen uitkomen voor zowel werkgever als werknemer. En hetzelfde zou moeten kunnen op managementniveau.

Ik pleit voor een rigoureuze wijziging: afschaffen van vaste contracten. Nou ja, is dat wel zo rigoureus? Als je kijkt naar de voetbalwereld, lijkt deze aanpak daar toch best op. Waarom kan het daar wel en bij ons niet? Waarom mogen ze daar wel oneindig tijdelijke overeenkomsten aanbieden, maar bij ons in de sector niet? Laten we onze branche niet alleen als topsport ervaren, maar het ook zo gaan benaderen.
Erik-Jan Ginjaar, directeur
Postillion Hotels Nederland

Lees hier meer blogs van Erik-Jan Ginjaar

Reageer op dit artikel