Stayokay schrapt ,,kneuterige titel'' jeugdherberg

De jeugdherberg wil af van zijn kneuterige imago. 'Het is niet meer van deze tijd. Het is een bekend fenomeen, maar roept vooral de sfeer op van grote slaapzalen, gedeeld sanitair en het hebben van corvee', aldus directeur K. Schilte van de Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC). De jeugdherberg heet daarom sinds maandag Stayokay.

De jeugdherberg van nu wordt allang niet meer bevolkt door alleen jongeren van rond de 16 jaar die eindelijk van hun ouders zelfstandig door Nederland mogen trekken. 'De jongere van nu is bij ons een internationale backpacker van rond de twintig à dertig jaar. Zij willen juist niet alleen op een hotelkamer zitten, maar andere mensen ontmoeten', aldus Schilte.

Jaarlijks vinden in de dertig Stayokay-vestigen 850.000 overnachtingen plaats. Meer dan de helft van de gasten komt uit het buitenland. Volgens Schilte verblijven ook steeds meer ouderen en gezinnen met kinderen in de budgetaccommodaties met zowel aparte kamers voor twee tot acht personen, die eigen sanitair hebben, als grotere slaapruimten. Daarnaast komt circa 50 procent van de gasten in groepsverband via hun bedrijf, werkweek van school of sportvereniging. Schilte: 'We verhuren zalen voor vergaderingen, maar ook orkesten repeteren er regelmatig.'

De Nederlandse tak van Hostelling International (wereldwijd 4000 vestigingen) heeft volgens Schilte vooral de afgelopen tien jaar een grote omslag gemaakt. Dat heeft alles te maken met de subsidiekraan die begin jaren '90 door de overheid werd dichtgedraaid. 'We zijn de ideële stichting met een sociaal-culturele achtergrond gebleven, zoals die in 1929 werd opgericht. Ook houden we de doelstelling: toegankelijk zijn voor mensen met een smallere beurs. Maar we moeten het sindsdien wel op eigen kracht redden', verklaarde Schilte.

In 2002 heeft Stayokay een omzet gedraaid van 25 miljoen euro. Tien jaar eerder was dat nog 12,7 miljoen euro (f 28 miljoen) met zeven vestigingen meer. Sinds 1992 heeft de stichting 13,6 miljoen euro (f 30 miljoen) kunnen investeren door panden te verkopen en geld te lenen op de overwaarde van vestigingen.

Veel hostels zitten in historische panden als landhuizen en kastelen, die begin jaren ' 90 grondig gerenoveerd moesten worden. 'Bovendien deden we nog alles ouderwets met de typemachine en moesten geheel automatiseren. Tegenwoordig kan in Nederland online op internet een slaapplaats in Tokio of New York worden geboekt', lichtte Schilte toe.

De komende drie tot vier jaar wil Stayokay nog acht vestigingen renoveren en drie nieuwe bouwen in Amsterdam, Maastricht en op Texel. Dat vergt een investering van circa 25 miljoen euro. Schilte verwacht daarbij een jaarlijkse groei van de bezoekersaantallen van 3 procent.