nieuws

Stayokay in de rode cijfers

Hotel

De 30 Stayokay hotstels in Nederland boekten in 2003 een verlies van bijna een half miljoen euro. Dat staat in het jaarverslag van Stakokay. De keten, die vroeger opereerde onder de naam NJHC (Nederlandse Jeugd Herberg Centrale) kreeg in het verslagjaar te maken met zo’n 70.000 minder buitenlandse overnachtingen dan het jaar daarvoor.

Volgens de organisatie is deze terugloop (ruim 13,5 procent) toe te schrijven aan de algemene economische en toeristische ontwikkelingen, de naweeën van 11 september, Sars, dreiging van de terroristische aanslagen en de sterke koers van de euro.De grootste daling in het aantal overnachtingen werd veroorzaakt door het wegblijven van gasten uit Engeland en Wales, zo stelt de organisatie vast. Het ging om een daling van bijna 18,5 procent.

In eigen land was er daarentegen een stijging van het aantal boekingen in Stayokay hostels. Er streken bijna 20.500 (+5 procent ) Nederlanders meer neer in de hostels dan in 2002, toen de organisatie nog als NJHC opereerde. Totaal bedroeg het aantal overnachtingen in 2003 in de 30 hostels ruim 826.000. De omzet bleef ondanks het tegenvallend aantal overnachtingen ongeveer gelijk op 25 miljoen euro.

Naamsbekendheid

Ondanks de slechte resultaten stelt de organisatie vast dat de herpositionering van de NJHC in 2003 en de naamswijziging in Stayokay succesvol heeft uitgepakt. Uit onderzoek, gehouden tien maanden na de veranderingen, bleek dat de naamsbekendheid van Stayokay onder de doelgroepen van 0 naar gemiddeld 10 procent was gestegen. In vergelijking met de NJHC blijkt ook dat Stayokay een beter imago heeft.

De NJHC ging gebukt onder een oubollig imago. Het begrip jeugdherberg werd vooral geassocieerd met corvee, grote slaapzalen, soberheid en ‘alleen bestemd voor jongeren’ en minder of helemaal niet met comfortabele overnachtingen voor gezinnen tegen een redelijke prijs, wat Stayokay uitstraalt.

In het verslagjaar kregen negen Stayokay hostels een ISO-certificering. De certificering is bedoeld om processen en procedures in alle aangesloten hostels te standaardiseren. Nog dit jaar moeten alle Stayokay hostels ISO 9001-2000 gecertificeerd zijn.Ondanks de certificering tot nu toe is klanttevredenheid van Stayokaygasten niet verbeterd. Niettemin scoort Stayokay met 80 procent qua klanttevredenheid nog altijd boven het landelijke gemiddelde. Dat ligt op 79 procent ligt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels