Turkse hotels maken gasten opzettelijk ziek

Turkse hotels maken gasten opzettelijk ziek

All inclusive resorts aan de Turkse Rivièra springen bewust slordig om met de hygiëne. Als gasten ziek worden, verwijzen de resorts ze door naar bevriende artsen die gepeperde rekeningen presenteren.

Ruim 2600 Nederlanders in Turkije hebben dit jaar de hulp ingeroepen van de Turkse hulporganisatie Marm Assistance, bijna 1000 meer dan vorig jaar.

‘Slechte hygiëne, corrupte managers en frauderende artsen zijn een belangrijke oorzaak van die stijging’, zegt directeur Mustafa Atac van Marm Assistance in De Telegraaf.

De lage prijzen op de all-inclusive-markt leiden ertoe dat er minder geld en personeel is voor het schoonmaken van keukens, badkamers, zwembaden en andere faciliteiten. Hierdoor lopen toeristen een groter gezondheidsrisico.

Het hotel verzorgt als iemand ziek wordt een plek in soms dubieuze zorginstellingen van een bevriende arts, en krijgt daarvoor een vergoeding. De arts maakt vervolgens onnodig hoge kosten die vaak niet verzekerd worden, zegt Atac.

‘Een vies bad en bedorven eten leveren de artsen en hotelpersoneel klanten en geld op,’ meent Atac, die het zelfs over ‘medi-maffia’ heeft.

Aan de stroom hulpverzoeken van Nederlanders bij Marm Assistcance komt geen eind. Ruim 400.000 landgenoten vieren deze zomer vakantie in Turkije of zijn er op familiebezoek.