Btw voor no shows in hotel verdwijnt

Btw voor no shows in hotel verdwijnt

Hotels hoeven over bedragen die door gasten worden betaald als gevolg van no shows, geen btw meer af te dragen. Dat blijkt uit een vonnis van het Hof van Justitie. Tot voor kort moesten hotels 6 procent btw betalen over betalingen van gasten als gevolg van annuleringen.

Dat meldt belastingadviseur Rob Vermeulen van Loyens & Loeff NV in Amsterdam, wijzend naar een uitspraak van het Hof van Justitie (Eerste Kamer) op 18 juli 2007. 'Gasten betalen bij no shows doorgaans een deel van het boekingsbedrag. Hoteliers moesten hierover tot voor kort btw betalen. Dat is nu dus voorbij', aldus Vermeulen.

De uitspraak van het Hof van Justitie kan hotels flink wat extra geld schelen. Een groot hotel in het westen van het land zit met no shows al snel op een aantal duizend euro’s per maand, terwijl een klein hotel in het oosten nauwelijks last minute afzeggingen heeft, meldt hotelexpert Hans van der Kooy van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

Luchthavens

General manager Jan van der Putten van Hilton Amsterdam Airport Schiphol stelt dat het bedrag in sommige gevallen aardig kan oplopen, zonder exact bedragen te kunnen noemen. ‘Wij hebben te maken met vluchten die uitvallen, maar daar kunnen klanten niets aan doen. Wat we verder zien is dat in tijden van grote vraag veel mensen die eerst bij ons hebben geboekt, op het laatste moment alsnog een hotel in het centrum van Amsterdam boeken wanneer er een kamer vrijkomt’.

NH-topman Arco Buijs geeft aan dat no shows zeker voorkomen, met name in de buurt van luchthavens, maar dat het niet om hoge cijfers gaat. ‘Wij hebben een flexibel annuleringsbeleid, waarbij gasten tot zes uur voor aankomst kunnen annuleren. Daarna berekenen we een overnachting exclusief ontbijt’.

Stadshotels

Dries van der Vossen, algemeen directeur van Bilderberg, schat in dat zijn hotels jaarlijks te maken hebben met 3 tot 4 procent annuleringen. Op een jaaromzet van ruim 90 miljoen euro kan dit dus oplopen tot wel 3,5 miljoen euro omzet aan no shows. Het fenomeen no shows komt volgens Van der Vossen vaker voor bij stadshotels dan bij conferentiehotels.