Bij de Award hoort naast een bos bloemen: een oorkonde, een gastvrijheidsbeeldje, een medaille en een magnum Taittinger.
Heerink zegt niet verbaasd te zijn over de winst. ‘Sommigen van de andere genomineerden gaven een goede bedrijfspresentatie, maar hadden het vooral over het bedrijf. Dat heeft wat mij betreft niets met gastvrijheid te maken.’
Luisteren naar de gast is waar het volgens Heerink om draait. ‘Eerst moet je duidelijk zijn: wie wil je binnen hebben, wie ben je zelf, wat heb je te bieden en wat kost het. Als gasten eenmaal binnen zijn, moet je er achter komen wat je gast wil en kom je met extra’s om ze tevreden te houden.’
Die extra’s bestaan bij De Zon onder andere uit een hartelijke ontvangst met een welkomstdrankje bij de balie, een streekproduct als presentje bij vertrek en extra services als het gebruik van een hotelsloep tijdens het aperitief of het wegbrengen van de gast naar bijvoorbeeld station met een Bentley.
In de presentatie laat Heerink duidelijk zien wat de truc is. In vroeger tijden was gastvrijheid het onbaatzuchtig onderbrengen van reizigers. Gratis. Dat kan natuurlijk tegenwoordig niet meer, benadrukt Heerink. ‘De gast is koning, maar wij willen wel onze eigen ‘Roi’ (Return on Investment). Door de gasten extraatjes te bieden, geven we ze wel het gevoel dat ze waar voor hun geld krijgen.’
Meer Horecava-nieuws:
Horecavadossier
Gaat u deze week, of wellicht al vandaag, naar de Horecava? Neem dan eerst een kijkje in ons