Hotels mogen geen paspoorten kopiëren

Hotels mogen geen paspoorten kopiëren

Hotels mogen geen kopieën van paspoorten en identiteitsbewijzen van hun gasten maken of meer gegevens noteren dan naam, beroep, woonplaats en dag van aankomst en vertrek. Dat stelt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in een brief aan Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

Het CBP stelde de kwestie aan de orde naar aanleiding van vragen van de Amerikaanse ambassade in Den Haag over de registratie van persoonsgegevens van hun gasten door Nederlandse hotels.

Volgens het CBP is het verzamelen van meer persoonsgegevens in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens, omdat zij niet nodig zijn voor het kunnen identificeren van een hotelgast.

Als hotels zelf om commerciële redenen extra gegevens willen, zoals adres, telefoon of e-mailadres, dan moeten zij duidelijk maken dat het verstrekken van deze gegevens vrijwillig is. Ook moeten hotels adequate informatie geven over wat er met die gegevens gebeurt en tot wie een gast zich moet wenden bij vragen daarover.

KHN heeft beloofd de brief van het CBP te verspreiden onder alle aangesloten hotels.