Haags horecapersoneel krijgt gastvrijheidstraining

Haags horecapersoneel krijgt gastvrijheidstraining

Den Haag wil zich internationaal meer profileren als gastvrije stad. Om dat te bereiken worden onder andere speciale trainingen gegeven aan horecapersoneel.

Een keurmerk voor Haagse taxi's en Hagenaars die toeristen gratis hun stad laten zien (de zogenoemde greeters) zijn enkele speerpunten van het project Gastvrij Den Haag. Dat maakte Frits Huffnagel (Citymarketing en Internationale Zaken, VVD) woensdag bekend.

Met dit project werken de gemeente en vijftien organisaties op het gebied van vervoer, horeca, midden- en kleinbedrijf en onderwijs samen om Den Haag internationaal te profileren als gastvrije stad.

Zo gaan enkele hogescholen aan personeel van onder meer de horeca en taxibranche gastvrijheidtrainingen geven. Met de campagne 'Be my guest!' wil de gemeente dienstverleners motiveren bezoekers nog gastvrijer te ontvangen.

‘Om de positie van internationale stad verder uit te bouwen, is het belangrijk dat bezoekers zich overal welkom voelen’, aldus Huffnagel. Burgemeester Jozias van Aartsen liet weten dat iedereen een ambassadeur van de stad is.

Huffnagel speelt een voortrekkersrol op het gebied van de positionering van de stad. Toen hij als wethouder (Financiën en Economische Zaken) in Amsterdam werkte, was de introductie van de nieuwe citymarketingstrategie onder het motto I Amsterdam zijn initiatief.