nieuws

‘Gastpsychologie vak in horecaonderwijs

Hotel

Gastpsychologie moet een vast vak worden in horecaonderwijs. Een gast moet je namelijk ‘kunnen lezen’. Dat vindt topgastvrouw Thérèse Boer van driesterrenrestaurant De Librije.

‘Gastpsychologie vak in horecaonderwijs

Boer zei dit tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheid tijdens het jaarfeest van ter ere van het vijfjarig bestaan van het Gastvrijheidsgilde in Zwolle.

‘We moeten gastpsychologie invoeren in onze opleidingen. Maak er een apart vak van. Het gaat om het lezen van gasten. Je moet bij binnenkomst aan de houding van een gast al weten wat het voor een type is’, aldus Boer.

Sociale intelligentie moet in het onderwijs verplicht worden, vulde directeur Roberto Payer van Hilton Amsterdam aan. ‘Als je leert kijken, kun je gasten beter beoordelen. Non verbale communicatie is heel belangrijk’, voegde ondernemer en KHN-voorzitter Haje de Jager toe.

Bonussen

Verder kwam tijdens het debat met Boer, Payer, De Jager en biergrootheid Dick Wildeman naar voren dat bonussen geven voor gastvrijheid populair is. Boer: ‘We hebben in het contract met de beheerders van ons nieuwe Librije hotel vastgesteld dat ze een bonus krijgen voor gastvrijheid’.

‘Bij Hilton werken we met individuele bonussen voor gastvrijheid op basis van resultaten uit gastenenquêtes’, aldus Payer. ‘Wij kiezen meer voor groepsbeloning. Het blijft altijd een vorm van subjectiviteit’.

De ambassadeurs van het Gastvrijheidsgilde, zoals Boer, Payer, De Jager en Wildeman werden genoemd, gaven verder aan dat er te weinig op gastvrijheid wordt getraind. Payer: ‘We moeten veel meer masterclasses over dit onderwerp organiseren. Niet iedereen kan zich permitteren om trainingen te volgen. Perfectie is de som van kleine dingen’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels