Claim van 25 miljoen voor InterContinental Hotels

Claim van 25 miljoen voor InterContinental Hotels

Het Britse InterContinental Hotels is door een Amerikaanse rechtbank gesommeerd tot het betalen van een schadevergoeding van in totaal 25 miljoen dollar. De hotelgroep, onder meer eigenaar van het merk Holiday Inn, werd schuldig bevonden aan frauduleuze contractbreuk jegens een franchisenemer uit de staat Arkansas. De juridische twist ging om een Holiday Inn hotel in Texas.

Franchisenemer en eigenaar van Hotel Associates J. O. House claimde in de door hem aangespannen rechtszaak dat InterContinental contractbreuk pleegde en verplichtingen niet na kwam jegens het door Hotel Associates geëxploiteerde Holiday Inn in Wichita Falls.

Hotelfranchisegever

Volgens House waren miljoenen dollars aan renovatiegeld in rook opgegaan en kampte zijn hotel met een waardedaling. Dit kwam volgens House omdat er aan de top van de grootste hotelfranchisegever ter wereld diverse verschuivingen waren geweest in de eigendomsverhoudingen en in het hoger personeel.

Geld verloren

Alle twaalf leden van de jury waren het er over eens dat Hotel Associates slachtoffer was van misleidingen vanuit het kamp van InterContinental. Tien van de twaalf juryleden achtten het daarnaast bewezen dat House geld had verloren door te vertrouwen op eerder gemaakte afspraken met de hotelgroep.

De jury legde Holiday Hospitality Franchising Inc., onderdeel van InterContinental, een boete van 12 miljoen dollar op als straf en 13 miljoen dollar voor compensatie van geleden schade. Via een woordvoerder heeft InterContinental laten weten het ‘sterk oneens’ te zijn met de gerechtelijke uitspraak en richt zich nu op stappen om de zaak in een hoger beroep aan te vechten.