Gast wil 16 euro bijbetalen voor fairtrade kamer

Gast wil 16 euro bijbetalen voor fairtrade kamer

Nederlanders zijn bereid ruim 16 euro extra te betalen voor een hotelkamer die is ingericht met fairtrade spullen zoals bedden met eerlijk katoen. Dat is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat woensdagmiddag is aangeboden aan het CDA-Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier.

Het onderzoek dient als startpunt van een grootschalige campagne richting de hotelsector. Het Dorint hotel op Schiphol neemt volgende maand de eerste, volledig ‘eerlijk’ ingerichte kamer in gebruik. En op de Horecava begin januari wordt op het hotelplein een speciale fairtrade kamer ingericht.

‘Hoog bedrag’

Het onderzoek is uitgevoerd door het bureau Marketresponse in samenwerking met Max Havelaar, de organisatie achter het internationale Frairtrade keurmerk. Volgens directeur Willem Brethouwer van Marketresponse is 16 euro een opmerkelijk hoog bedrag. ‘Dit geeft aan dat het niet alleen gaat om een sociaal gewenst antwoord, maar dat er wezenlijke behoefte is aan Fairtrade producten in de Nederlandse hotelbranche’.

‘Hotels maken verschil’

Tweede kamerlid Ferrier is verheugd over de uitkomst van het onderzoek. ‘Het toont een groeiende bewustwording voor het belang van ‘eerlijke’ katoen. Ik hoop dat alle hotelketens dit signaal oppikken. Als zij hierdoor kiezen voor Fairtrade katoen, dan kan op mondiaal niveau een verschil worden gemaakt’.

Start campagne voor hotelbranche

Stichting Max Havelaar start een grote campagne om het aantal producten met Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade in hotels te laten toenemen. De campagne, die mogelijk is gemaakt door ontwikkelingsorganisatie ICCO, richt zich vooral op katoen. In hotels wordt veel katoen gebruikt. Als dit zou worden ingekocht volgens Fairtrade voorwaarden zou dat een enorm positieve impact hebben voor katoenboeren in ontwikkelingslanden. Peter d’Angremond van Max Havelaar: ‘Een eerlijke prijs voor katoen betekent dat boeren in Afrika op eigen kracht kunnen investeren in hun gezinnen, en leidt tot een beter milieu en betere leefomstandigheden. De Nederlandse hotelbranche kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.’

Slimme zet in crisistijd

Stichting Max Havelaar verwacht dat de hotellerie het rapport als een aanmoediging zal ontvangen. Uit een aantal conclusies blijkt duidelijk dat hotelgasten steeds bewuster kiezen voor hotels waar dit goed geregeld is. ‘Elke slimme hotelondernemer zou hierop, zeker in deze roerige financiële tijden waarin bezettingspercentages sterk achterblijven, kunnen inspelen’.

Dorint komt met Fairtrade kamer

Begin oktober wordt de eerste Fairtrade hotelkamer in Nederland geopend en zal er met een groep vooraanstaande hoteliers worden onderzocht hoe katoen met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade het beste zijn verdere intrede in de hotellerie kan doen.