KHN klaagt boekingssites aan bij NMa

KHN klaagt boekingssites aan bij NMa

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat boekingssites misbruik maken van hun marktpositie en zich onterecht bemoeien met de bedrijfsvoering van hotels. Voor KHN is de maat vol. De branchevereniging gaat de werkwijze van de boekingssite aankaarten bij de Nederlandse en Europese mededingautoriteiten. Om welke sites het gaat, wil KHN niet zeggen.

De misvatting is dat de boekingssites denken dat zij kunnen bepalen wat de afspraken zijn die hotels maken met hun gasten, zo laat KHN weten. Het gaat volgens KHN zelfs zo ver dat de hoteliers verteld wordt dat als zij wél kosten in rekening brengen, zij geblokkeerd zullen worden op de boekingssites.

En dat neigt volgens Frans Hazen, sectorvoorzitter Hotels van KHN, naar chantage. ‘Inmiddels weten we van een aantal hotels dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is. We hebben die voorbeelden verzameld en zullen die voorleggen aan de diverse mededingingsautoriteiten in Nederland en Brussel’.

Woordvoerder Anthony van der Klis van KHN wil desgevraagd niet aangeven om welke boekingssites het gaat. ‘Dat wij die namen niet noemen, is beleid’, aldus Van der Klis. Wel laat hij weten dat de melding bij de mededingingsautoriteiten al is gedaan en dat nog onduidelijk is wanneer het wordt opgepakt.

Aswolk

De roerige relatie tussen boekingssites en hotels kreeg vorige week een nieuw hoofdstuk. Boekingssites lieten weten dat de kosten voor gasten die niet zijn gekomen als gevolg van de aswolk uit IJsland voor rekening zijn van hotels. ‘Een absolute misvatting’, aldus Hazen.

KHN adviseert verder dat individuele hotels, die gebruikmaken van boekingssites, goed moeten kijken naar de voorwaarden van de boekingssites wanneer ze getroffen worden door een boycot. KHN: Het is goed mogelijk dat dit een vorm van contractbreuk van de zijde van boekingssites is en dat dit de mogelijkheid geeft tot een civiele procedure.

Annuleringsverzekeringen

Het sectorbestuur Hotels van KHN is van mening dat uitsluitend de hotelier de keuze kan en mag maken of er ‘no-show’ kosten worden doorbelast of niet. Gasten hebben de mogelijkheid zich te verzekeren tegen annuleringen maar een hotelier heeft die mogelijkheid niet, stelt KHN.

Een aantal boekingssites verkoopt nota bene zelf annuleringsverzekeringen voor gasten maar willen elk risico doorschuiven naar de hotelier, aldus KHN.

Vorige week liet KHN weten de strijd van Franse hotels tegen boekingssites te bewonderen en nauwgezet te volgen. Franse hoteliers zijn een rechtszaak gestart tegen de grote internationale boekingssites Expedia.com, TripAdvisor.com en Hotels.com omdat ze vinden dat ze worden gediscrimineerd.