Twitter zit LinkedIn op de hielen in hotellerie

Twitter zit LinkedIn op de hielen in hotellerie

LinkedIn is verreweg het meest gebruikte social media platform onder managers in de Nederlandse hotellerie, gevolgd door Twitter, blijkt uit de jaarlijkse Hosta-enquête van onderzoeksbureau Horwath HTL.

Horwath peilde het gebruik van social media bij 296 hotels en general managers. 70 procent geeft aan actief deel te nemen aan social media. Vaak worden verschillende platforms naast elkaar gebruikt. 30 procent van de hotels doet niets met social media, maar is op z’n minst van plan er in de toekomst mee aan de slag te gaan.

Belang My Space te verwaarlozen

Het meest gebruikte social media platform in de hotellerie en onder hotels en managers is LinkedIn (56 procent). 45 procent van de hotels is actief op Twitter. Een aanzienlijk deel (31 procent) zit op Facebook, 29 procent maakt gebruik van Hyves en 28 van YouTube. My Space, ooit de de populairste onder de social network, speelt met 2 procent nauwelijks nog enige rol van betekenis in de hotelsector, stelt Horwath.

Collega’s en gasten

LinkedIn wordt vooral gebruikt om in contact te staan met collega’s, contact met de gast loopt veel meer via kanalen als Twitter.