Goed eerste half jaar voor ss Rotterdam

Goed eerste half jaar voor ss Rotterdam

Het eerste half jaar is voor het schip ss Rotterdam in de havenstad goed verlopen. Voor het voormalige stoomschip, dat door een miljoenen verslindende verbouwing ter discussie stond, is veel belangstelling bij vooral het Nederlandse publiek.

Dat zegt Willem Smit, directeur van de Rotterdamse attractie. Tienduizenden dagjesmensen hebben het stoomschip het afgelopen halfjaar hebben bezocht. Vooral in de verschillende restaurants is het druk. ,,De belangstelling voor de horecagelegenheden is behoorlijk boven verwachting’’, aldus Smit, die zegt dat de horeca volgend jaar waarschijnlijk wordt uitgebreid.

Het voormalige stoomschip kwam destijds groot in het nieuws toen bleek dat de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron, eigenaar van het schip, al 200 miljoen euro kwijt was aan de verbouwing. In de oorspronkelijke plannen zouden de aanpassingen 6 miljoen euro kosten. Daardoor leed de corporatie een verlies van 70 tot 90 miljoen euro.

Op aandringen van de voormalige minister van Wonen heeft Woonbron het schip te koop gezet. De corporatie mag zelf 20 procent van de aandelen behouden. Of zich al gegadigden hebben gemeld, wil een woordvoerder niet zeggen. Haast zit er niet achter, want het schip zou eerst exploitabel worden gemaakt.

Inmiddels is 39000 vierkante meter in ontwikkeling gebracht en moet er nog 6000 vierkante meter worden ingevuld. Het schip herbergt naast horecagelegenheden onder meer een hotel, theater en congresruimte. Daarvoor en voor de catering aan boord is On Board On Shore (dochter van Jaarbeurs Catering) verantwoordelijjk. Het idee was ook om Holland Casino op het schip te huisvesten, maar dat gaat volgens Smit niet lukken omdat Holland Casino al een licentie in de stad heeft. Twee licenties voor een stad is niet mogelijk.

Smit wil volgend jaar onder meer het voormalige zwembad en het gebied er omheen laten verbouwen, mogelijk tot een wellnessruimte. ,,We denken verder ook aan flexibele kantoorconcepten’’, zet Smit, die erg tevreden is over de hotelbezetting van 80 procent op doordeweekse dagen. ,,In het weekeinde kan het nog wel wat beter. Dan hebben we maar een bezettingsgraad van 40 procent.’’

Kritiek is er ook, vooral op de bediening in de restaurants. Er zouden naar verhouding te veel leerlingen werken. Smit zegt dat stap voor stap het aantal producten wordt uitgebreid en het bestaande aanbod beter wordt wordt gemaakt. ,,Maar we blijven natuurlijk wel een werk-leerbedrijf.''