Discussie in rekening brengen kraanwater zwelt aan

Discussie in rekening brengen kraanwater zwelt aan

Horecaondernemers worstelen met de vraag of ze geld moeten vragen voor het schenken van kraanwater. De angst is dat het aanbieden van een karaf leidingwater ten koste gaat van de omzet. Creatieve alternatieven lijken echter juist voor meer omzet te zorgen. Al dagenlang woedt er een flinke discussie over dit onderwerp.

Al twee weken lang is kraanwater in de horeca het gesprek van de dag in de discussiegroep van Misset Horeca op LinkedIn. Duidelijk is dat veel horecaondernemers worstelen met dit onderwerp en twijfelen over het wel of niet in rekening brengen van kraanwater aan gasten.

‘Het is natuurlijk niet te doen om geld te vragen voor een karaf kraanwater. Dat dien je gewoon als service aan te bieden’, zegt Stefan Hardy, die als bartender werkzaam is bij Bilderberg.

Kwaliteit

Joep Dutilh, maître van Brasserie Doppler in Groningen, wijst op de prima kwaliteit van leidingwater in ons land en stelt dat water net als brood een basis vormt van een maaltijd en daarom niet in rekening mag worden gebracht.

Dutilh: ‘Althans, niet benoemd op de rekening. Je kunt het natuurlijk altijd meenemen in je menucalculaties, zoals je dat ook met brood doet’.

De in Frankrijk geboren en in Nederland woonachtige Nicolas Rey verwijst naar de Franse traditie. ‘In Frankrijk krijg je over het algemeen een mandje brood, een karafje water en een re-fill met een glimlach. Jammer genoeg heb ik deze combinatie maar op weinig plaatsen gezien in Nederland’.

Personeelskosten

De algemene teneur in de discussie is dat in restaurants leidingwater gratis zou moeten zijn. Anders is dat bij vergadercentra en op terrassen. Margot van de Rijdt van Sparkling Catering, Sparkling Events en Sparkling Grand Café meldt dat water in vergaderarrangementen wel wordt berekend.

‘Bij mijn vergaderarrangementen waar bijvoorbeeld 25 man de hele dag zitten te vergaderen op een koffie/thee arrangement en karaffen water, doe ik het wel. Ik moet mijn personeelskosten toch ergens uithalen’, aldus Van de Rijdt.

‘Wij hanteren de volgende regel; bij aankoop van een fles wijn of wijnarrangement krijgt de gast een halve liter Spa Blaauw of Rood gratis’, zegt Paul van der Loo van De Eetkamer Asten-Heusden. ‘We hebben weinig problemen zo met de discussie over het wel of niet schenken van kraanwater. Wij schenken geen kraanwater’.

Marge

Hermannus Stegeman van Borgesius Horeca BV wijst op het feit supermarkten een voorbeeld vormen over pricing anno 2010. ‘Die geven het bier bijna weg, omdat ze niet rekenen in marge per product maar in omzet per winkelwagen. Soms moet je geven om daarna meer binnen te kunnen krijgen’.

Kraanwater in combinatie met wijnen kan een mogelijkheid bieden voor nieuwe arrangementen, zo valt te lezen. Zo wordt het idee geopperd om bij een mooie karaf water de beste wijnen aan te bevelen. Dit kan niet alleen leiden tot meer afzet van wijnen, maar stimuleert ook de mond-tot-mond reclame van het horecabedrijf.

Meepraten over dit onderwerp? Ga dan naar de Misset Horeca Group op LinkedIn.