Thérèse Boer: 'Andere sectoren willen gastvrijheid van horeca

Thérèse Boer: 'Andere sectoren willen gastvrijheid van horeca

Vanuit andere sectoren komt er bij horecabedrijven steeds meer vraag naar lezingen, workshops en trainingen over gastvrijheid. Dat valt Thérèse Boer, topgastvrouw en eigenaar van De Librije, op.

Klanten van bedrijven stellen tegenwoordig steeds hogere eisen aan service en dienstverlening. Bedrijven van buiten de horeca zoeken die kennis en informatie bij horecabedrijven, zegt Boer.

Boer: ‘Horecamensen zijn dagelijks bezig met gastvrijheid, service en dienstverlening. Sinds een jaar of anderhalf merken wij dat er steeds meer vragen komen van bedrijven en instellingen van buiten de horeca over gastvrijheid. Zij willen weten hoe wij dingen doen en willen van ons leren’.

Zo klopte recent een wethouder van de gemeente Zwolle bij De Librije aan met het verzoek om Boer een lezing te laten geven aan gemeentemedewerkers over gastvrijheid. Verder lopen de komende drie maanden zo’n vijftien medewerkers van Fertiliteitscentrum Isala in Zwolle stage in Librije’s Hotel, om te ervaren hoe het is om met gastvrijheid om te gaan.

De signalering naar behoefte van kennis over gastvrijheid vanuit de horeca volgt onder meer op een uitspraak van Roberto Payer, hoteldirecteur van Hilton Amsterdam. Payer maakte twee jaar geleden het punt dat de gastvrijheid in de horeca als norm moet dienen voor gastvrijheid in andere sectoren.

Payer doelde daarmee onder andere op de beroepsgroepen ambtenaren, politie en artsen. ‘Wij betalen de politie nota bene, dan mag het allemaal wel wat gastvrijer’, aldus Payer destijds. Hij voegde er aan toe dat iedere branche in de spiegel moet kijken en zich moet afvragen of het gastvrij genoeg is en dat de horeca meer als voorbeeld kan dienen.